Belofte maakt schuld. Daarom trok Mazda vandaag op het Salon van Brussel het doek van een wereldpremière: de plug-in hybride versie van de MX-30. In tegenstelling tot wat we verwachtten, heeft de Japanse autobouwer niet zomaar een rotatiemotor toegevoegd aan zijn SUV om er een plug-in hybride van te maken. De motor doet wel degelijk dienst als generator, maar hij bevoorraadt niet de batterij met een capaciteit van 35,5 kWh van de 'normale' elektrische MX-30...


Een rotatiemotor met een kleinere batterij 

Onder zijn motorkap is de grote nieuwigheid natuurlijk de rotatiemotor. Die bestaat uit een enkele rotor met een cilinderinhoud van 830 cc en zoals het geval is bij Nissan met de Qashqai en de X-Trail e-Power, doet hij enkel dienst om de batterij op te laden. Een batterij met een capaciteit die daalt tot 17,8 kWh en ervoor zorgt dat de MX-30 e-Skyactiv R-EV tot 85 km puur elektrisch kan afleggen. Dankzij zijn laadvermogen van 36 kW kan heeft hij slechts 25 minuten nodig om terug volledig opgeladen te geraken. Daarnaast kan hij ook andere toestellen van stroom voorzien, dankzij zijn V2L-functie.


Krachtiger, maar wanneer? 

Hoewel de capaciteit van de batterij beperkter wordt, stijgt het vermogen van de elektromotor. Deze MX-30 e-Skyactiv R-EV levert een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 260 Nm. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 9,1 seconden en beschikt hij over een topsnelheid van 140 km/u. Rest enkel nog de vraag wanneer deze alternatieve Japanse SUV beschikbaar zal zijn en ook aan welke prijs…