De compacte SUV GLC van Mercedes werd iets meer dan een jaar geleden onthuld en heeft nu recht op zijn sportieve versie. Of liever zijn sportieve versies, want er worden twee motorisaties aangeboden. De twee varianten zijn ontwikkeld door Mercedes-AMG en krijgen de naam GLC 43 4Matic en GLC 63 S E Performance. Beide varianten maken gebruik van hybridisatie, maar op een verschillende manier. In beide gevallen is het doel wel om het verbruik en de CO2-uitstoot binnen de perken te houden, en tegelijkertijd de prestaties van het model te verbeteren. De techniek komt trouwens overeen met de recente Mercedes-AMG C-Klasse.
Maar wie AMG zegt, zegt ook een opvallende look, met onder meer een andere grille, extra (grote) luchthappers en specifieke diffusors en uitlaatpijpen (ronde exemplaren op de GLC 43, trapeziumvormige pijpen op de GLC 63 S E Performance).
Instapversie met 421 pk
Het instapmodel is dus de GLC 43 4Matic, die een 2 liter-viercilinder benzinemotor krijgt met 421 pk en 500 Nm. Een motor die wordt bijgestaan door een elektrisch hulpje van 14 pk dankzij een milde hybridisatie op 48 V. Daarmee snelt de SUV in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
GLC 63 S E Performance: spierkracht op overschot
Deze 63-topversie heeft dezelfde benzinemotor als zijn kleine broertje, maar deze keer opgedreven tot 680 pk en 1.020 Nm. Eerlijker is om te zeggen dat hij wordt gekoppeld aan een elektromotor van 204 pk, AMG Performance 4Matic+-vierwielaandrijving en een hoogspanningsbatterij van 6,1 kWh. Dat levert een volledig elektrische autonomie op van 12 km, en vooral een sprint van 0-100 km/u in amper 3,5 seconden! Zijn topsnelheid wordt verhoogd tot 275 km/u.
Het interieur zit natuurlijk boordevol technologie op hetzelfde niveau als de prestaties van de Mercedes-AMG GLC, met als centrale pijler het MBUX-infotainmentsysteem. De sportieve SUV krijgt ook het AMG Track Pace-systeem om alle essentiële informatie te kunnen zien en bewaren als je besluit het circuit op te gaan.
Om de lancering te vieren, wordt de AMG GLC aangeboden als speciale reeks Edition 1 (enkel voor de GLC 63 S E Performance), met specifieke koetswerkkleuren, gesmede 21 inch-velgen, gele remklauwen en een interieur dat zwart met gele contrastelementen combineert.
De Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.