Met de woorden “hybride” en “hypercar” denk je natuurlijk meteen aan ander pk-geweld zoals de McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Bij dat rijtje zoekt Mercedes-AMG aansluiting. Met een vermogen van meer dan 1.000 pk kan het daarbij het juiste toegangsticket voorleggen.
Vier elektromotoren
De aandrijflijn hoefde Mercedes-AMG niet ver te zoeken: de Mercedes-AMG Petronas uit de Formule 1 levert de 1.6 V6, die in de Project One gecombineerd wordt met maar liefst vier elektromotoren: een in de turbo, een in combinatie met de verbrandingsmotor en twee op de voorwielen. De motor zit centraal achterin en is begrensd op een maximumtoerental van… 11.000 tpm!
Vierwielaandrijving
De combinatie benzine-elektromotor stuurt zijn vermogen naar de achterwielen, de twee elektromotoren vooraan drijven natuurlijk de voorwielen aan. De overbrenging gebeurt via een automaat met acht verzetten. Nog wat cijfers? Een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk, een topsnelheid aan de illegale kant van 350 km/u en een acceleratie van minder dan 6 seconden… van 0 tot 200 km/u!
Geruisloos
De hybride aandrijflijn betekent dat deze Mercedes-AMG Project One ook een volledig elektrische rijmodus heeft. Geruisloos vertrekken kan dus, en het theoretische rijbereik in elektrische modus bedraagt 25 kilometer. De verschillende rijmodi zoeken de beste combinatie tussen de elektrmotoren en de benzinemotor: van volledig elektrisch tot ultraperformant.
2,27 miljoen euro
De Mercedes-AMG Project One is dus een echte F1-auto voor de openbare weg – kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur! Er worden 275 exemplaren geproduceerd, die 2,27 miljoen euro per stuk zullen kosten. Maar helaas zijn die al allemaal gereserveerd. Hopelijk zien we deze spirituele opvolger van de CLK-GTR dus af en toe eens in het straatbeeld opduiken…