Mercedes komt interdaad met een G-Klasse zonder een verbrandingsmotor aan boord. Dat is net bevestigd op het autosalon van München met de presentatie van een prototype. Het model is dan ook de laastste tijd zijn meest opulente motorisaties aan het verliezen: de V12 verdween eind 2017 uit het gamma (met de G 65 Final Edition) en de V8 ging in juni op pensioen (G 500 Final Edition). Dan blijft enkel nog de AMG G 63 en de G 400 d op diesel over, maar voor hoe lang nog?

Op de IAA Mobility 2021 was er al een eerste prototype te zien, de EQG Concept, maar het exemplaar dat onlangs is onthuld, geeft alvast een blik op de productieversie van de emissievrije G-Klasse. Het merk blijft nog discreet over de specificaties van het model, maar volgens de geruchten zou hij maar liefst vier elektromotoren krijgen en, optioneel, een nieuwe generatie batterij met een hoge dichtheid voor een groter rijbereik.

De elektrische G-Klasse zal een aangepaste versie van het chassis van de modellen met een verbrandingsmotor krijgen. Mercedes legt uit dat dit onder meer een dubbele wishbone-ophanging vooraan en een starre as achteraan. De batterij wordt in een stalen behuizing geplaatst, omringd door een composietlaag met koolstofvezel om hem te beschermen tijdens offroadgebruik en in diep water. Het nieuwe model zou dus niets aan terreincapaciteiten moeten verliezen. De elektrische G-Klasse zal ook door Magna Steyr in Oostenrijk worden geproduceerd, naast het klassieke model met verbrandingsmotor, en dat vermoedelijk vanaf volgend jaar.

?