De Shooting Brake is een koetswerkstijl die vandaag verdwenen is en synoniem stond voor een chic en snobistisch geheel. Doorgaans ging het om een coupé omgebouwd tot een break, maar nog altijd met twee deuren. Heerlijk…
Mercedes neemt dit principe over op de nieuwe CLS Shooting Brake maar voegt er twee deuren aan toe voor meer functionaliteit. Is het dan een gewone break? Niet echt, want de lijn leunt dichter aan bij een coupé. Wie weet wat het precies is? Het maakt ook niet uit, want elegant is deze auto sowieso.
Zoals in de tijd…
Met de CLS gooide Mercedes een kleine bom op de markt: een berline met de allures van een coupé. Of het omgekeerde. Het was in ieder geval een model met een zeldzaam raffinement en een sculpturale lijn, wat de concurrentie op ideeën bracht. De markt van de vierdeurscoupés bloeit vandaag.
Mercedes herinnert iedereen eraan wie de meester is: door de CLS te transformeren in een Shooting Brake neemt de constructeur opnieuw een voorsprong op de concurrentie. Als je de elegante Audi A5 en A7 Sportback tenminste niet als breaks beschouwt.
Lang vlaggenschip
De CLS Shooting Brake is een schitterende creatie, bijna even groot als het jacht van een miljardair: 4,96 meter lang, 1,89 meter breed en 1,41 meter hoog. Aanzienlijke afmetingen waardoor er plaats is voor vijf personen binnenin. De bestuurder hoeft niet te nauw te kijken op de bagage van zijn passagiers: het koffervolume bedraagt 590 tot 1.550 liter.
Nog meer goed nieuws: het is mogelijk om een koffervloer te bestellen die bedekt is met gelakt hout. Zoals een jacht, we schreven het al. Dit is werkelijk het einde maar wellicht ook een erg dure optie.
Bekende motoren
Onder de motorkap is er geen enkele verrassing. Mercedes neemt de motoren van de CLS over. De varianten heten dus 250 CDI (viercilinder diesel, 204 pk, 139 g CO2/km), 350 CDI (V6 diesel, 265 pk, beschikbaar met 4Matic), 350 (V6 benzine, 306 pk) en 500 (V8 turbobenzine, 408 pk, beschikbaar met 4Matic).