Deze link tussen verbranding en elektrisch begint al aan de buitenkant. Het zwarte gedeelte rond de grille strekt zich bijvoorbeeld uit tot aan de koplampen, wat doet denken aan de EQ-modellen van het merk. De rand van de grille kan trouwens optioneel worden verlicht, net als bij sommige concurrenten. Het silhouet van de E-Klasse blijft echter dat van een traditionele grote reisberline met drie volumes. En dat grote is niet gelogen, want hij meet voortaan 4,95 m lang, 1,88 m breed en heeft een wielbasis van 2,96 m, terwijl de koffer 540 liter groot is!
Genres door elkaar
Ook aan de binnenkant is de nieuwe E-Klasse een mix van genres. Zo krijgt het model een unieke versie van het grote MBUX-infotainmentsysteem. Dat beschikt optioneel over een extra scherm voor de passagier, die er alles naar wens op kan weergeven. In het midden zit een gigantisch scherm dat op een verder verbeterd besturingssysteem werkt, afgeladen met apps en volgens Mercedes ook het krachtigste systeem tot nu toe. De lay-out is identiek aan die van de elektrische modellen van het merk, maar net als bij de verbrandingsmodellen is het instrumentendisplay gescheiden gebleven.
Nog meer geëlektrificeerd
Onder de motorkap zitten enkel 2 liter-viercilinders die voornamelijk de achterwielen aandrijven, waarvan de helft ook nog eens over een stekker en een batterij beschikt! De 'pure' verbrandingsmotoren bestaan uit de E 200 (benzine) met zijn 204 pk en 320 Nm en de E 220 d (diesel) met 197 pk en 440 Nm, waarvan het vermogen optioneel kan verdeeld worden over de 4 wielen.
Bij de plug-inhybrides worden de verbrandingsmotoren steeds gekoppeld aan een elektromotor van 95 kW (129 pk) en een batterij van 25,4 kWh, waarmee een elektrische autonomie van meer dan 100 km wordt bereikt! Om te beginnen is er de E 300 e met 230 kW (313 pk) en 550 Nm, een vermogen dat zowel naar de achterwielen of naar de vier wielen kan worden gestuurd. Als topmodel is er de E 400 e, met zijn 280 kW (380 pk), 650 Nm en een sprinttijd van 0-100 km/u in 5,3 s. Binnenkort volgen er nog andere plug-inhybrides met een dieselmotor. Een volledig elektrische versie komt er daarentegen niet, aangezien die taak al is overgenomen door de EQE.
En de rest?
Wat zijn uitrusting en opties betreft, is het onmogelijk om een volledig overzicht te bieden zonder er een volledig boek over te schrijven, zoveel mogelijkheden zijn er! Om het simpel te houden: alles wat je kan bedenken, kan op de E-Klasse zitten, en dat op elk vlak. Rijhulpmiddelen, veiligheid, connectiviteit, ... De nieuwe generatie van de Duitse berline komt deze zomer op de markt, helaas voor een nog onbekende prijs. De eerste leveringen zouden dan in de herfst moeten komen. Er komen ook nog break- en AMG-versies, maar Mercedes laat er nog niets over los...