Net als de vorige generatie, krijgt de nieuwe Mercedes GLC ook een coupéversie met een slankere achterzijde. Qua design blijft het model vrij trouw aan zijn voorganger, maar aan boord zit hij daarentegen vol indrukwekkende nieuwe technologie.
Toonaangevend MBUX-systeem
Met zijn twee grote en standaard meegeleverde displays (eentje van 12,3 inch en een van 11,9 inch) en zijn fullscreen navigatie, maakt de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem het nog gebruiksvriendelijker en intuïtiever om alle wagenfuncties te bedienen. De intussen fameuze stemassistent 'Hey Mercedes' is nu alerter dan ooit en geniet van een snellere zelflerende functie. Het mag ook niet verrassen dat MBUX alle belangrijke muziekstreamingdiensten aan boord heeft, inclusief je persoonlijke voorkeuren en instellingen.
De geeks onder ons zullen de MBUX Smart Home-functie zeker waarderen. Daarmee kan de GLC Coupé veranderen in een mobiel controlecentrum voor je thuis. Hoe het werkt? Simpelweg door te communiceren met de sensoren en toestellen in je smarthome. Dat kunnen de geconnecteerde lampen zijn, de stopcontacten, thermostaten, rolluiken of zelfs de bewegingssensoren in huis. Het is dus mogelijk om een hele reeks commando's uit te oefenen door simpelweg de stemassistent van de auto te gebruiken. En hou je het liever klassiek, dan heeft het MBUX-systeem natuurlijk ook nog standaard Apple CarPlay en Android Auto.
Reisgids aan boord
Nog een nieuwigheid: de Tourguide-audiogids, die in de stemassistent zit ingebouwd en die een educatief tintje toevoegt aan de reeds beschikbare reisinformatie. Als je de woorden 'Hey Mercedes, start Tourguide' uitspreekt, zal het MBUX-systeem een reeks gedetailleerde informatie voorlezen over een aantal bezienswaardigheden onderweg, alsof je een reisgids mee aan boord hebt!
Bovendien kan MBUX ook reageren op de ongeveer 3.400 toeristische verkeersborden langs de Duitse snelwegen. Voorlopig is deze functie alleen beschikbaar in Duitsland, maar dit zal binnenkort ook worden uitgebreid naar andere landen.
Gemakkelijk te leren
Praktisch gezien bedien je dit infotainmentsysteem via aanraakgevoelige zones op het stuurwiel. Met een paar klikken swipe je van het ene menu naar het andere of wissel je tussen de verschillende weergavemodi. Het centrale scherm kan je natuurlijk ook rechtstreeks via het touchscreen bedienen. Dat heeft een doorsnede van 11,9 inch en geeft toegang tot tal van handige of nuttige functies. Wij zijn vooral te spreken over de augmented reality-navigatiefunctie, die echte camerabeelden van de omgeving samenvoegt met virtuele informatie over de verkeersborden of om je volgende afslag visueel te tonen. Ook het 360°-camerabeeld werkt erg goed, met een waarheidsgetrouwe weergave en zelfs een 'transparante motorkap', waarmee je precies kan zien waar de wielen zich bevinden.
Over-the-air
Last but not least is het MBUX-systeem natuurlijk ook compatibel met over-the-air-updates. Met andere woorden: zodra er een nieuwe update beschikbaar is voor de ingebouwde software, kan de bestuurder kiezen om die automatisch te installeren om zo steeds de nieuwste technologie te hebben aan boord van zijn of haar auto.