1. De eerste Mini geproduceerd in Duitsland

In tegenstelling tot de volgende 3-deurs Mini, die onlangs nog zonder camouflage werd gespot door onze spionagefotografen en waarvan de elektrische versie in China wordt gebouwd, zal deze elektrische Mini Countryman geproduceerd worden in de BMW-fabriek in Leipzig. Daarmee is het de eerste Mini die volledig wordt gebouwd in Duitsland.

2. Technisch neefje van de BMW iX1

Deze Mini Countryman E zal zijn technische basis delen met de nieuwe compacte elektrische SUV van BMW, de iX1.

3. Batterij van 64,7 kWh

De Mini Countryman E krijgt dan ook de '5e generatie' batterij van de BMW-groep, die ook in de iX1 zit. Hij heeft een nettocapaciteit van 64,7 kWh en is geïntegreerd in de bodem van de compacte SUV.

4. Rijbereik van ongeveer 450 km

Het is nog een beetje te vroeg om de officiële WLTP-cijfers te kennen, maar Mini bevestigt al dat het mikt op een rijbereik van ongeveer 450 km. Ter vergelijking: de BMW iX1 kan een officieel cijfer voorleggen van 440 km WLTP.

5. Tot 313 pk

Mini bevestigt dat zijn SUV Countryman minstens twee versies zal krijgen. De E-versie heeft een elektromotor van 140 kW/191 pk. Daarnaast is er de mogelijkheid om vierwielaandrijving te krijgen in de vorm van de All4. Daarbij ontwikkelen twee elektromotoren (eentje per as) samen een piekvermogen van 230 kW/313 pk.

6. De grootste Mini wordt nog wat groter

De huidige Countryman is al het grootste model van Mini, maar deze nieuwe generatie groeit nog een beetje door om meer binnenruimte te bieden en om plek te maken binnen het gamma voor de toekomstige elektrische crossover Aceman, die afgeleid zal worden van de conceptcar met dezelfde naam. Concreet wordt de nieuwe Countryman 13 cm langer, voor een totaal van 4,43 m. Ook zijn hoogte neemt toe (+6 cm) voor een totaal van 1,61 m.

7. Groen imago

Mini zegt "alle decoratieve elementen aan de buiten- en binnenkant" te hebben verwijderd van deze nieuwe Countryman, om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. De lichtmetalen velgen zijn ook voor 70% gemaakt van "secundair aluminium". De oppervlakken van het dashboard, het stuur, de hemelbekleding en de vloermatten zijn gemaakt van gerecycleerd polyester, afkomstig van plastic flessen en van tapijtresten.