Het aantal tot elektrische auto omgebouwde oldtimers is niet meer bij te houden. Klassieke Mercedes-modellen, exclusief materiaal van Jaguar, Rolls Royce en Bentley, of nog de originele Land Rover Defender, voorbeelden genoeg. Omdat ze wel brood zien in dit soort operaties, denken meer merken zelf ook aan manieren om een graantje mee te pikken. Volkswagen bijvoorbeeld, en nu dus ook Mini, met het ‘Mini Recharged’ project.
Omkeerbaar proces
Mini heeft ondertussen een elektrische versie van de moderne Cooper, maar in 2018 stelde het op het autosalon van New York al een elektrische versie voor van zijn klassieke mini. Nu wordt het dus een ‘in-house’ project dat voor klanten oude modellen ombouwt, kwestie dat het merk zich de kaas niet van het brood laat eten door andere ombouwers. De ‘Recharged’ Mini krijgt een motor met een vermogen van 90 kW die moet zorgen voor een 0 naar 100-tijd van ongeveer 9 seconden. Over de capaciteit van de batterij heeft Mini nog geen details vrijgegeven, maar het laat wel weten dat hij een rijbereik heeft van 160 km en opgeladen kan worden met een vermogen van 6,6 kW.
Mini wil de puristen geruststellen door te laten weten dat alle aanpassingen omkeerbaar zijn, en er dus geen Mini’s onherstelbaar aangepast worden. De originele motor krijgt zelfs een plaatsje in de opslagplaats van de ombouwfabriek in het Verenigd Koninkrijk, om die omkeerbaarheid te garanderen. Wat dat allemaal moet kosten, daar wordt ook met geen woord over gerept, maar verwacht je aan een eindbedrag dat niet mals zal zijn… En dan moet je hem nog ingeschreven krijgen in België, want dat is nog een heel andere discussie.