Een dik jaar geleden berichtten we over oudere Tesla’s met een ‘ingebouwde tijdbom’: het flashgeheugen van de infotainmentunit (eMMC) verslijt als gevolg van de zware belasting die de extreem geconnecteerde modellen van Tesla veroorzaken en kan het hele systeem doen crashen. Het gevolg is dat het centrale scherm uitvalt of, in extreme gevallen, dat de auto niet meer ‘start’. Sinds eind 2018 gebruikt Tesla een andere computer voor zijn infotainmentsysteem die dit probleem niet meer kent, maar oudere modellen bleven met deze ‘ingebouwde tijdbom’ rondrijden.
Onderzoek door NHTSA
In de Verenigde Staten heeft dit fenomeen geleid tot een resem klachten bij het overheidsagentschap voor verkeersveiligheid NHTSA. Dat heeft de zaak onderzocht en geoordeeld dat Tesla in actie moet schieten omdat het om een structureel probleem gaat. Deze week kregen Amerikaanse eigenaars van een Model S of X van voor eind 2018 daarom een mail om te zeggen dat het vervangen van de falende chip voortaan onderdeel uitmaakt van de verlengde garantie van 8 jaar. Voordien noemde Tesla het probleem “courante slijtage” en rekende het forse bedragen aan voor de herstelling. Eigenaars die hun eMMC eerder al tegen betaling hebben moeten laten vervangen, zullen hun geld terugkrijgen. Tesla heeft nog niet officieel bevestigd dat het dezelfde voorwaarden zal toepassen in andere delen van de wereld, maar achter de schermen zou het merk al bevestigd hebben dat hier binnenkort bevestiging over komt.Ontdek meer inzichten
Tesla