In september onthult Mercedes de nieuwe generatie van zijn vlaggenschip, de beroemde S-Klasse. Deze W223-generatie is van strategisch belang en het merk met de ster moet het hoofd bieden aan de steeds hardere concurrentie in zijn segment. Bovendien heeft de S-Klasse de gewoonte om innovatieve technologie in te wijden die we doorgaans pas jaren later in de rest van het gamma tegenkomen.

De nieuwkomer belooft op technologisch vlak weer eens bijzonder indrukwekkend te zijn. De constructeur is zo trots op zijn nieuwe baby dat hij nu reeds alle technologie van het model onthult nog voor de wagen zelf is getoond.

MBUX II

De nieuwe S-Klasse kiest voor de jongste evolutie van het MBUX, het Mercedes-Benz User Experience, het door de constructeur zelf ontwikkelde infotainmentsysteem. Het is intuïtief en laat zich met spraakcommando’s besturen, maar ook met gebaren of aanrakingen. Het MBUX onderscheidt zich van de concurrentie door zijn heel sterke personalisering.

De veelzijdigheid van het infotainmentsysteem geeft de ingenieurs de kans om het aantal knoppen en schakelaars tot een minimum te herleiden. Zo worden in vergelijking met de huidige S-Klasse 27 knoppen geschrapt. Het geheel is geïntegreerd in een enorm OLED-scherm dat van de middentunnel tot het dashboard loopt. Deze enorme en onderaan gebogen tablet werkt samen met een tweede scherm voor de bestuurder, net achter het stuurwiel.

Maar ook…

Het interieur van de nieuwe S-Klasse beperkt zich niet tot twee schermen voorin. De passagiers achterin krijgen er nog eens drie. Daarmee kunnen ze films bekijken, naar de radio luisteren, een route bestuderen of aan documenten werken.

De bestuurder of chauffeur geniet een head-updisplay met augmented reality (AR-HUD). Wat betekent dat? De persoon aan het stuur moet de ogen niet van de weg halen omdat dynamische instructies op de voorruit worden geprojecteerd, geïllustreerd met diverse symbolen.

2020070913512620c0320012.jpg

Volop kunstmatige intelligentie

De S-Klasse kan dus communiceren met alle passagiers aan boord, maar hij kan ook anticiperend reageren dankzij een reeks in het interieur verborgen sensoren. Zo kan de technologie handbewegingen herkennen zodat geen knoppen moeten worden bediend om bijvoorbeeld het schuifdak te bedienen. Al even indrukwekkend is het systeem dat de blik van de bestuurder in de gaten houdt, waardoor die een reeks functies kan activeren door te kijken. Dat geldt onder meer voor de verstelling van de buitenspiegels.