Nadat het begin dit jaar zijn grote ET7 berline onthulde, sluit de Chinese autobouwer Nio 2021 af met de voorstelling van zijn middelgrote ET5 berline. Terwijl die eerste gemaakt is om de Tesla Model S te bekampen, moet de tweede eerder in de voetsporen treden van de Tesla Model 3, de BMW i4 of nog de Polestar 2, om er maar enkele op te noemen.

Ondanks zijn compactere proporties telt de ET5 hetzelfde aantal batterijmodules als zijn grote broer, de ET7. Klanten krijgen dus de keuze tussen drie batterijen met een genereuze opslagcapaciteit: 75 kWh voor de Standard Range, 100 kWh voor de Long Range en zelfs 150 kWh voor de Ultralong Range.

Een rijbereik van meer dan 1.000 km

Daarmee kan de ET5 een indrukwekkend rijbereik claimen, dat respectievelijk oploopt tot meer dan 550 km; meer dan 700 km en zelfs meer dan 1.000 km, ook al vermeldt Nio in zijn persbericht niet de gebruikte homologatiecyclus. Als het zou gaan om de Chinese cyclus, willen we erop wijzen dat die een stuk optimistischer is dan onze WLTP-cyclus. Maar met dit soort batterijen zal een berline met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 in elk geval geen mal figuur slaan in reële rijomstandigheden… Zonder daarbij te vergeten dat Nio zich in elk geval wil positioneren als kampioen van de batterijswap

In de ET5 zitten twee elektromotoren: een 210 kW (286 pk) sterk blok dat de achterwielen aandrijft, en een 150 kW (204 pk) blok dat zich om de voorwielen bekommert. Daardoor klinken de prestaties eerder veelbelovend: Nio kondigt een 0-100 km/u sprint aan van 4,3 seconden. 

Ook voor Europa?

Nio start in september 2022 met de levering van de ET5, waarvan de prijzen starten aan 328.000 RMB, zo’n 45.500 euro volgens de huidige wisselkoers. We weten nog niet of / wanneer deze ET5 in Europa op de markt komt. Maar Nio start op dit moment zijn grote offensief op het Oude Continent via Noorwegen, waarna het in 2022 uitbreidt naar Duitsland, Nederland, Zweden en Denemarken. Heel wat ‘andere markten’ staan voor Nio op het programma vanaf 2025.