De BMW 3 Reeks van de huidige generatie werd voorgesteld in 2018, en dus was het tijd voor een update. Aan de buitenkant gaat dat gepaard met de traditionele facelift-elementen. Zo zijn er onder andere nieuwe bumpers die het koetswerk een sportievere aanblik geven, de lichtblokken zijn aangepast en er komen nieuwe kleuren. 17-duims velgen en het ‘M Shadow Line Hochglänzend’ pakket met zwarte designaccenten zijn voortaan standaard om de sportiviteit nog wat extra in de verf te zetten. De BMW nieren groeien (gelukkig?) niet.

Bye bye, handgeschakelde 3 Reeks

Binnenin valt meteen het BMW Curved Display op, zoals in alle recente modellen van het Beierse merk. Dat bestaat uit een 14,9 duim groot centraal infotainmentscherm (waarmee je ook onder andere ook de temperatuurcontrole in drie zones bedient) en een 12,3 duim groot instrumentenpaneel achter het stuur, die naadloos in elkaar overlopen. Het zit standaard in de vernieuwde 3 Reeks en draait op het nieuwe besturingssysteem van BMW.

BMW zorgde ook voor een nieuw design voor de keuzehendel van de Steptronic achttraps automaat, die een plaats krijgt naast de startknop en de iDrive controller. Niet onbelangrijk, want de BMW 3 Reeks is er voortaan standaard mee uitgerust. De handgeschakelde versnellingsbak wordt dus geschrapt! Dat zagen we eerder al bij Mini, ook van BMW. Onder de motorkap verandert er verder niet veel. Je vindt er nog steeds benzine- en dieselmotoren met 48 Volt Mild Hybrid-technologie en vier plug-in hybrides (320e en 330e, telkens met keuze tussen achter- of vierwielaandrijving). De vermogens lopen op van 150 tot 374 pk.


De vernieuwde 3 Reeks komt officieel in juli op de markt. Prijzen voor België zijn er nog niet, maar in Duitsland kost hij minimaal € 43.900.