Er is geen sprake van dat de Mercedes E-Klasse op zijn eentje met een nieuwe neus mag pronken. BMW antwoordt onmiddellijk met een gemoderniseerde versie van zijn 5-Reeks. Op het eerste gezicht wordt deze facelift gekenmerkt door nieuwe, slankere koplampen. Die staan aan weerszijden van een hoger radiatorrooster en hebben bovenaan een breuklijn. Maar de nieren behouden een ‘redelijk’ formaat…
Achteraan zijn de evoluties subtieler en wijzigt in de eerste plaats de lichtsignatuur, terwijl rechthoekige uitlaatpijpen voortaan veralgemeend zijn. Verder kondigt BMW de nieuwe 20-duimvelg Individual Air Performance aan, die dankzij een “innovatief” ontwerp het gewicht en de luchtweerstand reduceert.
In het interieur is het centrale scherm van 10,25 duim voortaan standaard op alle versies. Als optie kan het nog groeien tot 12,3 duim. De centrale besturing BMW 7.0 is ook standaard en biedt talrijke nieuwe apps en connectiviteitsmogelijkheden (zoals Android Auto naast Apple CarPlay). Het infotainmentsysteem kan bovendien van op afstand worden geüpdatet.
Onder de motorkap is mildhybride techniek onder een spanning van 48V vanaf nu standaard. Die geeft alle vier- en zescilinders een boost van 8 kW/11 pk.
Maar dat is niet alles, want BMW introduceert ook nieuwe plug-inhybride versies. Naast de reeds gekende 530e, die een vermogensboost krijgt (viercilinder met 292 pk en 420 Nm) duikt ook een veel krachtiger 545e op. Dankzij een zescilinder ontwikkelt die tot 394 pk en 600 Nm. Bovendien is de 530e voortaan ook verkrijgbaar met het Touring-breakkoetswerk. En omdat ook vierwielaandrijving nu een optie is, stijgt het aantal plug-inhybride versies van de nieuwe 5-Reeks tot 5.