Sinds de onthulling van de gelijknamige conceptcar in april 2018 op het salon van Peking hebben we flink wat geduld moeten koesteren voor we eindelijk kennis mochten maken met de productieversie van BMW’s elektrische SUV. Maar daar is hij dan, de iX3, die heel wat primeurs in zich draagt voor de Beierse autobouwer. Zo is het bijvoorbeeld het eerste model van het merk dat in China (in Shenyang) wordt gebouwd voor uitvoer naar de hele wereld.
Power of Choice
Daarnaast vormt de iX3 ook het begin van de nieuwe strategie “Power of Choice” van BMW. Dat betekent dat een model niet langer specifiek is ontwikkeld voor een elektrische aandrijving zoals de i3. De X3 is dus het eerste model van BMW dat zowel verkrijgbaar is als diesel, benzine, plug-inhybride of EV. Die laatste behoudt trouwens de koffer van 510 liter.
5de generatie
De iX3 mag verder de vijfde generatie inwijden van BMW’s elektrische aandrijftechnologie eDrive, die vanaf 2021 trouwens wordt overgenomen door de iNEXT en de i4. Daarnaast pakt de iX3 als eerste uit met het “IconicSounds Electric” voor de nieuwe elektrische modellen van het merk. Dat is volgens de Beiers een “klanklandschap” dat “een extra emotionele diepgang” moet toevoegen aan de rijbeleving.
80 kWh
De batterij van de iX3 heeft een bruto inhoud van 80 kWh (74 kWh bruikbaar) en haalt daarmee een WLTP-rijbereik van 460 kilometer. Snelladen kan aan vermogens van tot 150 kW. Aan een klassieke laadpaal kan hij eenfasig laden aan tot 7,4 kW of driefasig tot 11 kW. De elektromotor ontwikkelt 286 pk en 400 Nm en drijft enkel de achterwielen aan. BMW belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
69.950 euro
In België ligt de startprijs van de iX3 op 69.950 euro. De eerste Europese leveringen zijn voorzien voor begin 2021, met een officiële Belgische marktintroductie op 30 januari 2021.