Zoals beloofd heeft Mazda officieel zijn nieuwe CX-60 SUV onthuld. Het is het eerste model op basis van het nieuwe ‘longitudinale’ platform van het merk, dat voorzien is voor achterwielaandrijving. Het moet Mazda helpen om in het vaarwater te komen van de BMW X3, de Audi Q5, de Mercedes GLC of nog de Volvo XC60. De Japanse autobouwer heeft immers de ambitie om de eerste niet-Europese premiumconstructeur ter wereld te worden tegen 2030.
4,75 m
Esthetisch gezien is de CX-60 eerder conventioneel, zoals het gecamoufleerde model dat onze spionnen onlangs wisten te betrappen al deed vermoeden. Als we hem vergelijken met de recent gelanceerde Hyundai Tucson of Kia Sportage tenminste. De CX-60 is echter groter, want hij meet 4,75 meter (tegen ongeveer 4,50 m voor de Koreanen). Dat laat plaats voor zijn kleine broer, de recent herwerkte CX-5 (4,57 m) en positioneert de nieuwe SUV van Mazda eerder als een concurrent van de BMW X3.
Weet dat deze CX-60 ook zal dienen als basis voor de grotere CX-80, die een derde zetelrij krijgt om Mazda zo ook een plaats te geven op de markt van de zevenzits premium SUV’s.
Zen-sfeer
Bij het ontwerpen van het interieur van zijn nieuwe vlaggenschip koos Mazda ervoor om de trend van ‘alles via een scherm’, die momenteel in zwang is op de premiummarkt, niet te volgen. Zoek dus niet naar immense tablets en aanraakzones overal. De CX-60 mikt eerder op soberheid en beproefde recepten: een groot centraal scherm (breed, maar niet hoog) dat bovenaan het dashboard geplaatst is en bediend kan worden met een draaiknop. De traditionele tellerpartij wordt vervangen door een scherm en er is ook een head-up display.
Mazda belooft dat de afwerking van het geheel zeer verzorgd zal zijn om zo de concurrentie aan te kunnen gaan met de traditionele premiummerken.
Op praktisch vlak biedt de koffer 570 liter bagageruimte of zelfs 1.726 met de achterzetels neergeklapt.
PHEV
In eerste instantie komt de CX-60 in Europa op de markt met een plug-in hybride aandrijflijn en vierwielaandrijving. Die aandrijving is gebaseerd op een 2,5 liter groot viercilinderblok met 192 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 100 kW (136 pk), voor een gecombineerd vermogen van 327 pk en een koppel van 500 Nm. Daarmee kan de CX-60 zich de “krachtigste Mazda ooit gebouwd” noemen. De CX-60 PHEV haalt vanuit stilstand de 100 km/u in 5,8 seconden.
Met zijn 17,8 kWh grote batterijpakket biedt deze plug-in hybride een elektrisch rijbereik van 63 km en een WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van 33 g/km.
Zes-in-lijn
Mazda bevestigt ook de komst van twee aandrijvingen met een premium-tintje. Een atmosferische 3.0 liter zes-in-lijn en ook een 3.3 liter turbodiesel zes-in-lijn. Zoals gewoonlijk gaat Mazda voor ‘rightsizing’, eerder dan ‘downsizing’. Alle motoren worden gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat. In tegenstelling tot de CX-60 PHEV, die enkel met vierwielaandrijving verkrijgbaar is, worden de CX60 benzine en diesel ook aangeboden met achterwielaandrijving.
€ 48.890
Le CX-60 PHEV is al te bestellen in België. Hij kost bij ons minstens € 48.890 in Prime-Line uitvoering. Zijn Takumi-topversie moet dan weer € 54.290 kosten.