Porsche onthult op het salon van Los Angeles officieel de achtste generatie van zijn legendarische 911. Voor “intimi”: hij heet 992. Hij neemt het stokje over van de huidige 991. Uiterlijk blijft deze nieuwe versie uiteraard behoorlijk trouw aan de look van zijn voorgangers, vooral dan vooraan. Aan zijn kont zien we echter een meer uitgesproken evolutie, met de invoering van een grote lichtstrip en een origineel derde remlicht.

Verzonken deurklinken

Qua details wijzen we graag op de verzonken en elektrisch uitklapbare deurklinken. Bovendien zijn de ‘heupen’ voortaan op alle versies verbreed, zowel op de achterwielaangedreven variant als op de vierwielaandrijvers. Een andere opmerkelijke evolutie aan zijn kleedje: het hele koetswerk is voortaan in aluminium gemaakt.

Minstens 450 pk

De 911 992 start zijn carrière als Carrera S en Carrera 4S (vierwielaandrijving). Onder de motorkap ligt de drukgevoede zescilinderboxer, die voortaan echter 450 pk ontwikkelt. Dat betekent is 30 pk meer dan zijn equivalente voorganger. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden (Carrera 4S) of 3,7 seconden (Carrera S). Het optionele pack Sport Chrono krabt daar voor de meest veeleisende klanten nog eens 0,2 tellen af. De topsnelheid ligt in beide gevallen boven de 300 km/u. Vandaag is hij enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. We verwachten dat er later nog andere motorversies komen, waaronder een hybride variant.

Nattigheid

De 911 gebruikt deze generatiewissel om zich wat nieuwe uitrusting aan te meten. Zo krijgt hij standaard een systeem dat “nattigheid” detecteert. Deze functie merkt water op de weg op en waarschuwt de bestuurder, zodat die de auto in de stand “regen” kan zetten door op een knop te drukken. Een andere première voor de 911 is de komst van een optioneel nachtzichtsysteem.

Mét naald

Aan boord staat nog steeds de Porsche-typische centrale toerenteller. Die wordt geflankeerd door twee schermen waar heel wat informatie voor de bestuurder te zien is. Het centrale scherm van het PSM is 10,9 duim groot en biedt talrijke nieuwe geconnecteerde diensten. Zo is er de nieuwe applicatie Porsche Impact, die “de financiële bijdrages berekent die Porsche-klanten kunnen storten om hun CO2-afdruk te compenseren”…

123.395 euro

In België begint de 911 Carrera S bij 123.395,80 euro, terwijl de vierwielaangedreven 4S 131.381,80 euro kost. Beide versies kunnen nu al worden besteld.