Na meer dan 50 jaar de planeet te verkennen vernieuwt de Ranger Rover volledig. Uiterlijk behoudt de nieuwkomer de algemene uitstraling en proporties van zijn voorgangers. Toch duiken een paar moderne toetsen op, zoals de inklappende deurklinken. Dat detail helpt de mastodont om wat gladder te worden en zijn luchtweerstandscoëfficiënt te verbeteren. Met een Cx van 0,30 wordt hij de meest gestroomlijnde Land Rover ooit.
Schip
Het front en profiel van de nieuwe Range Rover blijven vrij klassiek, maar zijn kont wordt duidelijk origineler. De nieuwe Range Rover kiest namelijk voor “de achterkant van een schip”.
Op praktisch vlak blijft de kofferklep in twee delen. In het onderste luik kan je zelfs twee zitjes bestellen via de Event Suite, zodat je op aangename manier kan ontspannen in de open lucht.
4, 5 of 7 plaatsen
De nieuwe Range Rover staat op het nieuwe MLA-Flexplatform van Jaguar Land Rover en blijft verkrijgbaar in twee lengtes. De variant met korte wielbasis heeft vijf stoelen, de lange kan twee extra stoeltjes krijgen om tot 7 passagiers te vervoeren.
Vanaf 2022 biedt het departement Special Vehicle Operations een nog meer luxueuze Range Rover SV aan. Die kan onder meer worden uitgerust met een SV Signature-interieurindeling met vier plaatsen.
Haven van rust
Deze vijfde generatie van de Range Rover onderscheidt zich van zijn voorgangers door een alternatief te bieden voor het traditionele leder, met een “hoogkwalitatief” textiel dat de stof Ultrafabrics combineert met het wolmengsel Kvadrat. Het luchtzuiveringssysteem Cabin Air Purification Pro werkt heel scherpzinnig en vermindert geurtjes, bacteriën en allergenen, en zelfs het SARS-CoV-2-virus.
Deze haven van rust zou ook bijzonder stil moeten zijn door het gebruik van actieve lawaaionderdrukking via de 35 luidsprekers.
2x13 duim
De Range Rover meet zich op zijn beurt de infotainmenttechnologie Pivo Pro aan van Land Rover. Die wordt hier uitgerold over twee grote schermen: een zwevend gebogen scherm van 13,1 duim in het midden en een van 13,3 duim voor de ogen van de bestuurder.
De nieuwe Range Rover komt verder ook met allerlei technologische innovaties. Zo kunnen de deuren elektrisch worden bediend (eventueel van op afstand via smartphone) om “onder alle omstandigheden op elegante wijze te kunnen in- en uitstappen”. Uiteraard let een systeem met sensoren erop dat de deurbewegingen niet door een obstakel worden gehinderd.
Vierwielsturing
Op technisch vlak innoveert de nieuwe Range Rover door uit te pakken met vierwielsturing. Dankzij de stuurbeweging van de achterwielen belooft hij een draaicirkel van 11 meter en meer stabiliteit in snelle bochten. Hij is ook de eerste Land Rover die wordt uitgerust met Dynamic Respons Pro, een elektronische rolcontrole die werkt onder 48 volt – wat efficiënter en sneller is dan een klassiek hydraulisch systeem.
De luchtveren zijn bovendien uitgerust met een preventieve functie, die de gegevens van de eHorizon-navigatie gebruiken om te anticiperen op het wegprofiel.
6, 8 of… 0 cilinders
De Range Rover maakt gebruik van het MLA-Flexplatform om zich uit te rusten met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Onder de motorkap vinden we benzinemotoren (P400) en diesels (D250, D300 en D350) met zes cilinders en een microhybridisering van 48V. De topversie P530 heeft een biturbo-V8.
Vanaf 2022 komen daar plug-inhybride versies bij: de P440e en de P510e. Die combineren een benzinezescilinder met een elektromotor van 105 kW en een forse batterij van 38,2 kWh. Daarmee kunnen ze een elektrisch rijbereik beloven van meer dan 100 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km.
Er komt trouwens ook een puur elektrische variant van deze nieuwe Range Rover. Daar moet je echter wel nog tot 2024 op wachten.
123.800 euro
Voor de liefhebbers: de nieuwe Range Rover kan vanaf nu worden besteld. Reken op minstens 123.800 euro op de Belgische markt.