Zeven jaar na zijn lancering moet de elektrische stadsauto van Renault heel wat concurrenten trotseren, zoals de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Technisch wijzigt hij dus stevig, stilistisch lijkt het eerder op een facelift dan op een generatiewissel. Zeker omdat de Zoé dezelfde afmetingen en kofferruimte behoudt. De motorkap wordt weliswaar hertekend, de nieuwe auto doet de Fransman breder lijken en nieuwe led-koplampen zorgen voor een ander accent. Renault biedt nu negen koetswerkkleuren voor de Zoé, waaronder drie nieuwe.
Binnenin zijn de veranderingen groter. De kwaliteit van de afwerking, aanvankelijk een punt van kritiek, lijkt nu veel beter. Het dashboard werd volledig hertekend en krijgt een bekleding die volgens Renault “zacht, soepel en kwalitatief” is. Een horizontale strook neemt de aankleding van de zetels over.
Vanaf het basisniveau heeft de nieuwe Zoé een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim; het infotainmenttouchscreen is 9,3 duim groot. Dat laatste geeft specifieke informatie weer, zoals de beschikbaarheid van laadpalen in realtime. De uitrusting gaat er ook op vooruit: zo noteren we een inductielader voor smartphones, Apple CarPlay, parkeersensoren vooraan en achteraan, verkeersbordherkenning, een dodehoekwaarschuwing, automatische grootlichten, rijstrookhulp en een elektronische parkeerrem.
De prestaties krijgen ook een boost. Een nieuwe elektromotor van 135 pk (R135) komt bovenop de motor van 110 pk (R110). Daardoor accelereert de Zoé naar 100 km/u in minder dan 10 seconden en haalt hij een topsnelheid van 140 km/u. In 2012 verscheen de Zoé met een batterij van 22 kWh, in 2016 kreeg hij er een van 41 kWh. Vandaag bedraagt de capaciteit 52 kWh, waardoor hij volgens de WLTP-cyclus 380 kilometer ver moet geraken. De Peugeot e-208 haalt 340 kilometer, de Opel Corsa-e 330 kilometer, beide met een batterij van 50 kWh.
De nieuwe Zoé krijgt tot slot een extra laadpunt onder zijn logo vooraan. Naast de laadstekker type 2 die hij tot nu toe had, komt er ook een laadstekker voor het Combo CCS-systeem, waarmee je kunt snelladen tot 50 kW. Daardoor moet je 150 kilometer rijbereik kunnen tanken in 30 minuten. Volledig opladen aan een thuislader van 7 kW zou 9 uur 25 moeten duren.
Wie in afwachting van de lancering in november al interesse heeft in de nieuwe Renault Zoé, kan zich registreren op deze website.