De Tsjechen krijgen met de Kamiq hun versie van de Volkswagen T-Cross en Seat Arona. De Skoda krijgt dubbele lichtblokken vooraan voor een priemende blik, en achteraan de stijl van de recente Scala, met het woord “Skoda” op de achterklep. De Kamiq is 4,24 meter lang en 1,79 meter breed, en moet met een wielbasis van 2,65 meter genoeg plaats bieden voor passagiers achteraan.
Geen verschuifbare achterbank
De koffer van de Kamiq is zoals bij de meeste Skoda’s ruim vergeleken met de buitenafmetingen. Met 400 liter bevindt de Skoda zich op een comfortabele positie in zijn segment, en wanneer je de achterbank neerklapt (in de klassieke 60/40-verhouding) maakt hij 1.395 liter vrij. Jammer dat Skoda geen verschuifbare achterbank aanbiedt, in tegenstelling tot heel wat concurrenten. De rugleuning van de voorste passagierszetel kan wel plat om voorwerpen van 2,45 meter te vervoeren.
Virtual Cockpit
Na de Scala is de Kamiq de tweede Skoda met het nieuwe infotainmentsysteem. Een 10,25 duim groot display dient als “Virtual Cockpit”, het infotainmentscherm is in de duurste uitvoeringen tot 9,2 duim groot.
Praktisch
De Tsjech is voorzien van heel wat rijhulp, zoals automatische noodremhulp, rijstrookhulp, adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, enzovoort. Verwarmde zetels voor- en achteraan, inductielading voor je smartphone en andere opties haalt hij dan weer van hogere segmenten. Praktisch zijn er nog automatisch uitklappende deurbeschermers en zelfs een trechtertje voor het vullen van de ruitenvloeistof.
CNG
De Kamiq gebruikt uiteraard de motoren van de Volkswagen-groep. Het benzineaanbod begint bij de 1.0 TSI van 95 pk en 115 pk en bevat ook de 1.5 TSI van 150 pk. Er is ook een diesel, de 1.6 TDI van 115 pk. Skoda voorziet ten slotte een versie op CNG: de 1.0 TGI van 90 pk. De Kamiq is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving.