Als je geheugen nog goed werkt, herinner je je ongetwijfeld nog de knappe conceptcar KAI die Mazda vorig jaar in Tokio onthulde. Destijds bezwoer het merk ons dat zijn design erg dicht bij dat van de productieversie lag. Als we naar deze nieuwe Mazda3 kijken die de Japanners in Los Angeles hebben onthuld, dan hebben ze duidelijk niet gelogen.
Conceptcar op de weg
Met uitzondering van de enorme velgen en de uitgeklopte wielkasten neemt de nieuwe Mazda3 het design van de conceptcar quasi ongewijzigd over. Hij behoudt dus de lange motorkap die vooraan pronkt met het nieuwe Mazda-radiatorrooster, maar ook zijn compacte proporties en die ronde kont met een dikke C-stijl zijn gebleven. Zelfs de lichten met dubbele cirkel zijn overgenomen op de productieversie. Voor meer behoudsgezinde klanten is er wel nog een berlineversie met een braver design…
Aangepast platform
Onder dit indrukwekkende kleedje ligt een aangepaste versie van het platform van de uitgaande generatie. De ingenieurs hebben echter wel fors gesleuteld aan de koetswerkstijfheid en aan het verminderen van lawaai en trillingen zonder daarom meer gewicht in de schaal te gooien.
Revolutionaire motor
Op technisch vlak is deze nieuwe generatie van de 3 de eerste Mazda die wordt uitgerust met de befaamde SkyActiv-X-motor die nu al een paar maand wordt aangekondigd. Deze viercilinder pakt uit met de revolutionaire technologie voor “ontsteking door compressie gecontroleerd door een vonk”. In de praktijk onthouden we vooral dat deze gesofisticeerde motor dankzij deze technologie tot 30 procent minder zou verbruiken dan een klassieke benzinemotor. Bovendien wordt hij nog ondersteund door een microhybride functie onder een spanning van 24 volt. Naast deze 2.0 SkyActive-X komen onder de motorkap van de Mazda3 nog andere klassieke benzine- en dieselmotoren te liggen, die kunnen worden gecombineerd met een manuele of automatische zesversnellingsbak.
Technologisch
De premiumaspiraties van Mazda zijn heel duidelijk te zien in het interieur. Je kijkt er op een uitgezuiverd dashboard met een scherm van 8,8 duim. Dat laatste wordt gebruikt door een nieuw infotainmentsysteem dat zich zoals voordien met een draaiknop laat bedienen. Volgens het merk is de lay-out herwerkt in functie van de bestuurder. Het zicht is dus optimaal en het geheel zou zeer gebruiksvriendelijk moeten zijn. Zelfs de stoelen zijn volgens Mazda speciaal ontwikkeld rond de vormen van een wervelkolom. Technologisch gezien kan de nieuwe 3 worden uitgerust met talrijke rijassistenten, met onder meer een semizelfstandig rijsysteem. En om te voorkomen dat de bestuurder daardoor zou indommelen, worden diens oogleden permanent in de gaten gehouden met een reeks sensoren en infraroodcamera’s.
Geduld
Voorlopig laat Mazda nog niets los over de prijzen of technische details en zelfs niet over de lanceringsdatum. Toch lijkt het logisch dat de nieuwe 3 in de loop van volgend jaar op de markt komt. Nog een beetje geduld, dus…