Volkswagen zet zijn elektrische offensief verder met de SUV ID.4. Die zal worden geproduceerd en verkocht in China, de VS en Europa.
Technisch gezien is hij uiteraard gebaseerd op het elektrische modulaire platform MEB van de Duitse groep, waar ook de ID.3 en de Skoda Enyaq op rusten.
4,58 meter
De ID.4 is 4,58 meter lang, tegenover 4,26 meter voor de ID.3. Hij is dus nog wat groter dan de VW Tiguan (4,49 meter). De elektrische SUV biedt een koffer van 543 liter (1.575 liter met de achterbank neergeklapt). Bovendien mag hij tot 1.000 kilo slepen.
Strak
In het interieur is uiteraard dezelfde, pure sfeer te vinden als in de ID.3. Het dashboard heeft geen enkele fysieke knop of schakelaar. De bestuurder kijkt op een compact scherm.
Op het midden van het dashboard staat een groot aanraakscherm van 10 tot 12 duim, afhankelijk van de gekozen uitrusting. Net zoals de ID.3 kan ook de ID.4 worden besteld met een head-updisplay dat in augmented reality navigatiepijlen en andere symbolen op de voorruit kan projecteren zodat ze “met de werkelijkheid versmelten”.
77 kWh
Bij zijn lancering biedt Volkswagen de elektrische SUV aan met een batterij van 77 kWh en een elektromotor van 204 pk (die de achterwielen aandrijft). Voor deze versie belooft VW een rijbereik van 520 kilometer en een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden. Snelladen kan aan tot 125 kW. Voor volgend jaar belooft Volkswagen nog een variant met twee elektromotoren voor vierwielaandrijving.
49.950 euro
De eerste geïnteresseerde klanten kunnen vanaf nu kiezen uit twee beperkte lanceringsedities. Op de Duitse markt kost de ID.4 1ST 49.950 euro, de ID.4 1ST Max 59.950 euro.