In 1991 verliet Peugeot de Noord-Amerikaanse markt als gevolg van dramatisch slechte verkoopcijfers. Die tegenvaller lijkt de huidige merkverantwoordelijken niet al te zwaar te hebben getraumatiseerd, want ze willen het merk Peugeot weer gaan verdelen aan de overkant van de Atlantische Oceaan.

Een gewaagde zet? Zeker. Maar de comeback is een logisch antwoord op de druk vanuit de financiële markten, die van PSA verlangen dat het nieuwe inkomstenbronnen zoekt. Ergens anders dus dan op het Oude Continent. En net nu hebben Amerikaanse sancties de ambities van Peugeot in Iran getorpedeerd terwijl de toekomst ook op andere markten steeds somberder oogt als gevolg van de pandemie.

Drie locomotieven

Om zijn schijnbare krachttoer te doen slagen trekt Peugeot naar de VS met drie modellen die zich in Europa hebben bewezen: de 3008, de 5008 en de 308. Iets meer dan een jaar geleden zijn de ontwikkelingsteams van Sochaux trouwens met een 508 en een 3008 naar het oosten van het continent getrokken om de prestaties van die wagens met de plaatselijke modellen te vergelijken. Ze hebben daarbij meteen ook gepeild naar het enthousiasme van de locals.

Die trip is duidelijk een succes geworden, want Peugeot heeft beslist om de drie modellen vroeger dan gepland te introduceren, maar wel in specifieke configuraties: de 3008 blijft identiek, maar de 5008 gaat enkel als vijfzitter naar de VS terwijl de 308 een drievolumeberline met cross-overtrekjes wordt.

Dan blijft nog de kwestie van het distributienetwerk. PSA zou zich willen concentreren op een 15-tal Staten via erkende concessiehouders. De Franse groep wil verder vooral inzetten op onlineverkopen, zelfs al is Peugeot voor heel wat Amerikanen een nobele onbekende. Qua introductiedatum mikt Larry Dominique, president van PSA North America, op 2023.