Het is eindelijk officieel: Renault wekt de R5 opnieuw tot leven! Nadat hij al te zien was op patenttekeningen is de Franse stadswagen met zijn lengte van 3,92 meter, breedte van 1,77 meter, hoogte van 1,5 meter en 2,54 meter lange wielbasis eindelijk in vol ornaat te zien. En het goede nieuws is dat hij de ‘neo-retro’-styling van de 3 jaar geleden getoonde concept met dezelfde naam zo goed als ongewijzigd overneemt. Tot de 18-duims grote velgen toe, die standaard zijn op alle afwerkingsniveaus.
Neo-retro look, zowel vanbuiten als binnenin de elektrische R5!
Terwijl we zijn koetswerk al grotendeels kenden, ontdekken we het interieur nu voor het eerst. En binnenin krijgt hij een look die al even ‘neo-retro is’, dankzij een afwerking in 100 % gerecycleerd stof en zetels die doen denken aan die in de R5 Turbo. Tot zover het ‘retro’-kantje. Wat het ‘neo’-aspect betreft, voorziet Renault zijn stadswagen van een digitale tellerpartij die afhankelijk van de uitvoering 7 of 10 duim meet en een centraal scherm van 10 duim. Dat laatste biedt ook hier een infotainmentsysteem ontwikkeld door Google, maar met daarbovenop een spraakassistent die luistert naar de naam Reno. Wat de interieurruimte betreft, geeft Renault mee dat die gelijkaardig is aan die van de huidige Clio, een model dat meer dan 4 meter lang is. De koffer biedt een laadvolume van 326 liter.
Twee batterijen: 300 of 400 km rijbereik
De Renault 5 E-Tech electric staat op het nieuwe ‘AmpR Small’-onderstel, dat we echter al kenden onder de naam CMF-B EV. Dat is specifiek ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment, en biedt de keuze uit een batterijpakket van 52 of 40 kWh. Het eerste zorgt ervoor dat de Renault 5 E-Tech electric tot 400 km kan afleggen per oplaadbeurt, terwijl de tweede tot 300 km ver geraakt. Om de batterijen weer op te laden, beschikt de Franse stadswagen over een laadvermogen van 11 kW in wisselstroom en 80 kW in gelijkstroom voor de versie met de kleine batterij of 100 kW met het grote batterijpakket. In beide gevallen neemt laden van 15 naar 80 % 30 minuten in beslag. Weet dat het model ook zal beschikken over een ‘Plug & Charge’-functie, zodat je je laadkaart niet moet bovenhalen bij sommige snellaadpalen.
3 motoren: tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm
Renault biedt de keuze uit 3 motoren voor zijn R5 E-Tech. Bij de instapversie voedt de 40 kWh batterij een elektromotor zonder permanente magneten (en dus ook zonder zeldzame aardmetalen) die 70 kW (95 pk) en 215 Nm levert. Hetzelfde batterijpakket kan ook gekoppeld worden aan een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke motor om de 1,35 ton van de Française in beweging te houden. Tot slot is er een 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke motor die enkel verkrijgbaar is in combinatie met het 52 kWh batterijpakket. De 1,45 ton zware auto sprint daarmee naar 100 km/u in 8 seconden en biedt een top van 150 km/u.
‘Made in France’ vanaf minder dan € 25.000
Renault benadrukt dat zijn elektrische R5 zowel comfortabel als wendbaar zal zijn. Zo beschikt het model standaard over een meerarmige achterwielophanging, een akoestische voorruit en een warmtepomp. Het merk kondigt ook aan dat de draaicirkel beperkt blijft tot 10,3 meter en dat er een bi-directionele lader voorzien is voor zowel V2L (vehicle-to-load) als V2G (vehicle-to-grid). De Renault 5 E-Tech electric wordt geassembleerd in het Franse Douai en de vanafprijs start onder de € 25.000. De eerste exemplaren moeten in de herfst bij de dealer staan.