202107270747571---copie.jpg

Net nu Renault en Alpine naar de toekomst kijken en een elektrische opvolger aan het brouwen zijn van de legendarische R5, kijken sommige meer nostalgische zielen terug naar het verleden. Dat is ook het geval van het kleine Frans-Amerikaanse Legende Automobile (LA). De constructeur is het resultaat van een ontmoeting van drie ‘frenchies’ in Los Angeles en stelt zijn eigen moderne interpretatie voor van de mythische Renault 5 Turbo, met een goede oude verbrandingsmotor in zijn ingewanden.

Turboviercilinder en 400 pk

202107270747573.jpg

Jawel, deze restomod heeft geen elektromotor of batterij. Hij is uitgerust door een centraal achterin geplaatste turboviercilinder zoals in de tijd van zijn voorganger. Maar het is wel degelijk een restomod: de lijnen en kenmerken zijn dezelfde als vroeger, maar hij doet wel een beroep op moderne technologie. Zo ontwikkelt zijn motor vandaag 400 pk en stuurt hij dat vermogen naar de achterwielen via een manuele versnellingsbak.

Smaak van de dag

202107270747584.jpg

Het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, alle lichten gebruiken ledtechnologie en de tellers zijn vervangen door een puur digitaal instrumentenbord. Daarbij zijn de geest en het design van de R5 van weleer wel gerespecteerd. De bedenkers van dit kleine juweeltje willen een auto bouwen die “een tijdmachine is waarmee je terugkeert naar de analoge jaren ’80, voor het moderne leven zo flets werd”. Alleen al door ernaar te kijken krijg je het gevoel dat ze hun doel met verve hebben gehaald.

Op geen cent gekeken

202107270747582.jpg

Een prijskaartje kleeft er vandaag nog niet op. Je moet ongetwijfeld met een fors budget aankomen om een exemplaar te kunnen kopen, want zijn bedenkers hebben er echt nergens de kantjes afgelopen: “We hebben alle financiële bezwaren opzijgeschoven en op geen cent gekeken om ons ervan te verzekeren dat deze versie van de Renault 5 Turbo de best mogelijke is”.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: