Onlangs reden we vanuit Brussel naar Spanje, een rit die zeer bekend is bij heel wat Belgen tijdens de zomervakantie. En omdat er niets beter is dan een goede oude diesel om lange afstanden te doen, vertrokken we achter het stuur van een Mercedes GLC met de 300 de-motorisatie. Een gezins-SUV op diesel, dus, maar ook een plug-inhybride! We besloten er optimaal gebruik van te maken door zijn grote batterij van 31,2 kWh zo vaak mogelijk op te laden bij elke pauze. Een niet al te zware uitdaging, aangezien de GLC een maximaal laadvermogen heeft van 60 kW aan een snellader op gelijkstroom. Daarmee is de batterij weer vol in een halfuur en win je meer dan 100 kilometer aan elektrische autonomie terug!
Welke tankklep?
Nu we kennis gemaakt hebben met ons vervoermiddel, is het misschien tijd om te vertrekken. We starten met een GLC die op elke manier vol zit: de koffer, de brandstoftank van 62 liter én de batterij zitten zo vol als maar kan! Klaar voor ongeveer 1.200 km aan snelweg. We stoppen net voor de middag voor de eerste keer, na 190 km en 2 uur rijden. Net op tijd om een hapje te eten. 30 minuten later is de batterij, die leeg was aan het begin van de pitstop, weer volledig vol.
De tweede pauze kwam 335 km en 2:45 u later. De gelegenheid voor een koffiestop voor ons, en voor onze viervoeter om de pootjes te strekken. 30 minuten later kunnen we weer volgeladen vertrekken. Na nog eens 328 km in ongeveer 3 uur tijd, stoppen we voor een derde keer om te eten, als laatste pauze voor de eindmeet die nog 323 km en ongeveer 2:48 u verder ligt.
Het resultaat: na een reis van 13 uur en 1.182 km, waarvan we 364 km volledig elektrisch hebben afgelegd, hebben we de Costa Brava bereikt vanuit België zonder brandstoflichtje en zonder zelfs de tankklep te moeten openen! Bij aankomst geeft de GLC een gemiddelde aan van 5 l/100 km, wat best indrukwekkend is voor een SUV van 4,72 m lang en 2,34 ton zwaar! Een machine die bovendien totaal niet vermoeid lijkt, in tegenstelling tot zijn bemanning... Het is dus tijd om uit te rusten, te genieten van enkele tapas en een ‘cerveza’ voor de dorst.
Minder gunstige terugrit
Na 626 km ter plaatse, waar we hebben opgeladen waar mogelijk – het is te zeggen: niet zo vaak, jammer genoeg... – geeft de GLC nog steeds een gemiddeld verbruik aan van amper 5,5 l/100 km. Niet slecht. En omdat de heenrit zo vlot is verlopen, besloten we de terugrit wat moeilijker te maken voor de auto. Anders zou het maar wat saai worden! Wanneer we het zonnige Spanje verlaten om terug richting het (waarschijnlijk regenachtige) thuisland te rijden, is de brandstoftank wel vol, maar is de batterij van de GLC deze keer leeg.
Gelukkig verliep de terugreis weer probleemloos, of toch bijna... We hebben exact dezelfde hoeveelheid stops gemaakt als bij de heenrit, zelfs aan bijna dezelfde laadpalen, maar dan aan de andere kant van de snelweg. Toch hadden we quasi overal kunnen stoppen, aangezien de Route du Soleil vol staat met snellaadstations. Reizen op batterijkracht lijkt gemakkelijker dan ooit. Het deed ons zelfs denken dat we onze trektocht met een volledig elektrische wagen hadden kunnen afleggen...
Angsthazen
Op dat moment begint het lampje van de brandstofreserve te branden op het 12,3 inch grote digitale tellerdisplay van onze GLC. Vanuit de huidige locatie zou het, met wat er overschiet aan diesel en met een honderdtal kilometer van de batterij, in theorie mogelijk moeten zijn om onze eindbestemming te bereiken zonder te tanken. Maar voor de zekerheid (en omdat we angsthazen zijn), besloten we het lot niet te tarten en hebben we voor de eerste keer deze rit ook brandstof getankt naast elektriciteit, op de snelwegparking bij de Ardennen in het noorden van Frankrijk. 13:30 u en opnieuw 1.191 km later zijn we terug thuis. Een thuishaven die we achteraf gezien wel degelijk hadden kunnen bereiken op elektriciteit en met het restje diesel dat nog overbleef in de tank, maar goed...
Efficiënt
In totaal hebben we 2.998,7 km gereden, waarvan meer dan een kwart op de batterij, met een gemiddeld dieselverbruik van 5,2 l/100 km en met 8 laadbeurten voor de 31,2 kWh grote batterij. Dat waren 7 snellaadbeurten en het equivalent van een 8e volledige laadbeurt bij kortere stops aan minder krachtige laadpalen in Spanje. In de elektrische rijmodus konden we rekenen op een gemiddeld stroomverbruik van 27,6 kWh bij gemengde omstandigheden.
Al bij al is het best een indrukwekkend resultaat voor zo’n comfortabele rit. De combinatie van een moderne dieselmotor, een grote batterij en snelladen maakt het mogelijk om ver te rijden en toch weinig brandstof te verbruiken, ook voor langere etappes.