Sinds enkele maanden heeft Tesla zijn supercharger-netwerk opengesteld voor eigenaars van andere merken. Hoewel het begon met een test in Nederland en vervolgens Frankrijk, is het in ons land nog niet mogelijk om iets anders dan een Tesla in te pluggen. Gelukkig bevindt één van de laadstations voor alle merken zich ten Zuiden van Valenciennes, op een steenworp van de Frans-Belgische grens! We konden het niet laten om het eens uit te proberen. Dus: hoe gaat dat in zijn werk?
Kinderspel
De ervaring begint nog voor we vertrekken. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van de Amerikaanse autobouwer, moet je de app downloaden. Eens die geïnstalleerd is op je smartphone, maak je een account aan en geef je je kredietkaartgegevens in. Kinderspel. Eens ter plaatse volgt een eerste teleurstelling… de laadpalen bevinden zich aan een hotel dat zijn beste tijd gehad heeft. Je kan er wel een koffie drinken, maar we zijn al op meer gastvrije plekken geweest. Wat het laden zelf betreft daarentegen, dat is helemaal niet ingewikkeld. Je plugt de kabel in, kiest het laadstation in de app en je bent vertrokken!
Eenvoudig en efficiënt, maar niet perfect
De kabel van de laadpaal is heel kort. Gelukkig bevindt de laadpoort van onze Zweed zich op bijna dezelfde plaats als bij een Tesla. Maar we hadden geen 10 cm verder moeten stoppen! We begrijpen waarom dat een probleem kan vormen wanneer de laadpoort zich aan de andere kant van de auto of aan de voorkant bevindt…. De batterij van de Volvo loopt traag maar zeker vol. Na een piek van 110 kW in het begin, stabiliseert het laadvermogen zich rond de 65 kW voor de resterende laadtijd. 20 minuten later, met 25 kWh geladen € 14,5 gespendeerd, hebben we meer dan genoeg om huiswaarts te keren. Één klik in de app volstaat om het laden te stoppen.
Wat een toeval!
Per toeval bevindt er zich een Ionity-station op onze terugweg. En als we daar nu eens zouden stoppen om de twee ervaringen te vergelijken? De Ionity-palen staan op de snelwegparking in Le Roeulx-Thieu aan de E42. Ze werden recent geplaatst naast een groot tankstation waar je iets kan eten en drinken. Op dat vlak haalt de Supercharger in Valenciennes het niet. Maar over het algemeen zijn de Tesla-stations beter gelegen. Ex aequo dus. Onze Ionity-laadpaal levert ongeveer 60 kW tijdens het laden. Gelijkaardige resultaten dus op het vlak van laadvermogen.
Tesla neemt de voorsprong
Daar waar Tesla voorsprong neemt, is wat het aantal beschikbare laadplaatsen betreft. Onze Ionity-laadplek beschikt maar over 4 plekken, tegen een tiental voor het Amerikaanse merk! En dan is er nog de prijs. 0,58/kWh bij Tesla voor een totaal van € 14,5 zoals hierboven vermeld. De tarieven variëren enigszins naargelang de plaats van de lader, maar de autobouwer rekent altijd per kWh. Bij Ionity is het wat ingewikkelder... Eerst is er een abonnement aan € 17,99 per maand dat de tarieven meer dan halveert. In Frankrijk bedraagt de prijs €0.79/min zonder of €0.35/min met abonnement. Voor 20 minuten zouden we € 15,8 of € 7 betaald hebben. In België daarentegen is de prijs vast per kWh! 0,79 €/kWh of 0,35 €/kWh om precies te zijn. Dezelfde 25 kWh zou ons dus € 19,75 of met abonnement € 8,75 gekost hebben. Als je vaak onderweg oplaadt, is het Ionity-abonnement een voordeel. Anders wint Tesla met zijn prijzen en eenvoud.
Nu enkel nog…
Hoewel de Tesla Supercharger in Valenciennes niet de meest aantrekkelijke is, heeft de ervaring indruk gemaakt. Eenvoudig, efficiënt en met veel laadplekken. We hebben slechts één opmerking, de beperkte lengte van de laadkabel. Nu nog hopen dat Tesla de test verder uitbreidt naar de laadpunten in andere landen, waaronder België!