Een tijdje geleden stelden we nog een lijst van apps voor die je kon downloaden om zorgelozer te kunnen rijden met een elektrische wagen. In die lijst stond onder andere Chargemap. Naast een lijst van alle laadpalen in de buurt, biedt die app ook een routefunctie voor langere afstanden.
Wat informatie nodig, maar makkelijk in gebruik
Om een deel van een reis in een Mercedes EQE af te leggen, waarover we binnenkort meer zullen vertellen, wilden we Chargemap uittesten. Een route uitstippelen in de app is niet zo simpel als gewoon het adres invoeren in een GPS. Je moet de eindbestemming invoeren, maar ook het precieze model van elektrische wagen, zijn laadniveau bij vertrek en, als je dat wil, de te verkiezen of vermijden laadnetwerken. We gaven de prioriteit aan Ionity, in de eerste plaats om alle functies van de app te testen, maar ook om zeker te zijn dat onze laadpas compatibel was.
Resultaat: na de noodzakelijke info te hebben ingevoerd, geeft Chargemap ons een route... die langs geen enkele Ionity stopt! Laten we hopen dat we nog steeds de verschillende laadbeurten kunnen starten. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de route exporteren naar Google Maps, je smartphone verbinden met de auto en vertrekken. Tot hier toe is het systeem vrij gemakkelijk in gebruik.
Het moest wel gebeuren...
Na 330 km komen we toe bij een eerste 300 kW-lader in Luxemburg. Jammer genoeg, en zoals gevreesd, aanvaardt de laadpaal onze badge niet... En de QR-code waarmee je kan betalen zonder abonnement laat het niet toe de laadbeurt te beginnen. We openen Chargemap dus opnieuw om een andere snellader in de buurt te vinden. Uiteindelijk kunnen we terecht bij een Tesla Supercharger die open is voor de ‘concurrentie’ en die aangeduid werd door Chargemap. Er blijft nog 33% van de batterij over, wat niet slecht is, aangezien de app ons had gezegd dat we nog 28% over zouden hebben bij de vorige lader! Een aangename verrassing, dus. Chargemap beveelt ons aan om 14 minuten te wachten om 31% batterij terug te winnen. Enkele foto’s, een drankje en een broodje later zijn er al 20 minuten voorbij. We verlaten Luxemburg dus met 74% batterijniveau.
Vrij accuraat
200 km later raadt Chargemap ons aan om opnieuw te stoppen, deze keer bij een Allego-lader bij Maastricht. Deze keer hebben we nog 35% over, ofwel een verlies van 39%. Opnieuw beter dan wat de applicatie had voorspeld, met een verwachte daling van 44%. Chargemap raadt een stop van 9 minuten aan om 24% bij te laden. Onze badge werkt deze keer, maar de laadpaal van 150 kW gaat niet sneller dan 75 kW... We moeten dus 20 minuten wachten om 25% bij te tanken, maar dat is de fout van de installatie, niet van de app. We vertrekken nog een laatste keer en komen toe op onze bestemming met nog 40% over in de accu, wat 1% beter is dan de evaluatie van Chargemap.
Een echte hulp
Niet alle elektrische wagens hebben een navigatiesysteem dat automatisch de ideale laadpunten instelt voor een lange reis. En zelfs die die het wel kunnen, doen het niet altijd goed. De routefunctie van Chargemap is praktisch, accuraat en gemakkelijk in gebruik, en bleek tijdens onze reis over het algemeen een goede hulp. Jammer dat hij toch een beetje zijn plan trekt wanneer je je voorkeur geeft voor een laadnetwerk. De app geeft ook niet aan wat de compatibiliteit is met alle RFID-badges en laat niet toe de laadpunten te beperken tot die waar je met een specifiek abonnement terecht kan. Een detail dat zijn belangrijkste concurrent ABPR wél aanbiedt... Binnenkort de test?