Vijf Waalse christendemocratische parlementsleden hebben een wetsvoorstel ingediend dat retrofitten eenvoudiger moet maken. Het voorstel van Julien Matagne wil een kader creëren voor het ombouwen van diesel- en benzinewagens naar elektrische voertuigen met een batterij of een brandstofcel. Dat gebeurt via de integratie van een nieuw artikel in de wet van 21 juni 1985 rond de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen.
Retrofitten is vandaag niet expliciet verboden, maar de wettelijke vereisten om zo’n voertuig om te bouwen en gehomologeerd te krijgen voor gebruik op de openbare weg zijn zwaar en duur. Zo moet je toestemming krijgen van de constructeur, omdat de overheid zich baseert op een groen licht van die laatste om zich ervan te vergewissen dat de veiligheid van de wagen gevrijwaard blijft na de transformatie.
Technologie met veelbelovend potentieel
De huidige Waalse minister van mobiliteit staat in elk geval open voor het principe. Het is namelijk niet alleen een van de oplossingen die het Waalse gewest kan helpen bij haar energietransitie, maar ook een veelbelovend ombouwnetwerk dat zou kunnen passen bij het gewestelijke herlanceringsplan. Ondanks het relatieve enthousiasme is het voorstel een initiatief van de cdH, dat in de oppositie zit, met vijf gedeputeerden die de boel door elkaar willen schudden en die de meerderheid willen aanmoedigen om dit perspectief in overweging te nemen.
Ze hebben daarvoor inspiratie gehaald bij een Frans ministerieel besluit waardoor de instemming van de constructeur van het voertuig niet langer vereist is voor de transformatie. In Wallonië suggereren Julien Matagne en zijn collega’s om de regelgeving van 21 juni 1985 rond “de technische voorwaarden waar elk voertuig voor landtransport aan moet voldoen” aan te passen. Die wet komt voort uit het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 over “de technische voorwaarden waar automobiele voertuigen en hun aanhangwagens aan moeten voldoen”. Het idee van de christendemocraten is om een artikel 1 bis toe te voegen aan de wet van 21 juni 1985 om een wettelijk kader te garanderen voor het retrofitten van een voertuig dat oorspronkelijk een verbrandingsmotor had naar een voertuig dat uitsluitend rijdt op “een vervangingsbrandstof die elektriciteit of waterstof is”.
Het voorstel van de cdH zal het onderwerp vormen van een debat in het Waals parlement, maar niets garandeert dat het wordt aangenomen. Toch is het al een mooie vooruitgang dat het idee aan bod komt, want België loopt op dit vlak serieus achter op de buurlanden.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: