Luxe kent geen crisis, en dat is ook het geval binnen de autosector. Het bewijs is te vinden bij Rolls-Royce, dat 6.032 luxewagens heeft verkocht in 2023, tegenover 6.021 in 2022. De constructeur, die al sinds 2003 deel uitmaakt van de BMW-groep, heeft een verkooprecord opgetekend in het Midden-Oosten, Azië, Noord-Amerika en ook in Europa, met als twee grootste markten nog steeds China en de Verenigde Staten.
De meest succesvolle modellen waren de Ghost en de Cullinan, maar Rolls-Royce heeft ook een sterke vraag opgetekend naar zijn nieuwe coupé Spectre, het eerste volledig elektrische model van het merk. Het bewijs dat de rijkse mensen ter wereld niet per se verknocht zijn aan brandstof.
Dit goede nieuws is duidelijk in de smaak gevallen bij de nieuwe CEO van Rolls-Royce Motor Cars, Chris Brownridge, die verklaarde dat "2023 een buitengewoon jaar was voor Rolls-Royce, met sterke verkoopprestaties in alle regio's en voor het hele productgamma". Hij voegde er nog aan toe dat "het bijzonder bemoedigend is om de enorme belangstelling voor de Spectre te zien, wat de beslissing ondersteunt om een gedurfde, volledig elektrische strategie te volgen voor de ontwikkeling en productie van toekomstige modellen".
Het is ook het vermelden waard dat de personalisatiemogelijkheden voor de verschillende modellen bijzonder in trek waren in 2023, met speciale afwerkingen die de eindafrekening vaak naar nieuwe hoogten brengen. Dit is natuurlijk een van de specialiteiten van Rolls-Royce, dat zijn vermogende klanten op maat gemaakte auto's aanbiedt die in elk opzicht aan hun smaak en voorkeuren kunnen voldoen. In deze positieve context zijn er zo'n 180 jobs gecreëerd in 2023 bij de hoofdzetel van het bedrijf in Goodwood, waarmee het totale aantal werknemers op de site op meer dan 2.500 komt!