Onze spionagefotografen hebben onlangs een zwaar gecamoufleerde break betrapt die wel heel erg op de 5e generatie Audi RS5 Avant lijkt, vroeger bekend als de RS4 Avant. Een model dat niet enkel een modernere look krijgt, met een veel breder koetswerk dan de huidige generatie, maar ook... twee tankkleppen! Eentje voor de benzine en de andere voor de batterijen op te laden, dus.
Meer dan 450 pk en 600 Nm voor Audi RS5 Avant?
De meest sportieve Audi A4 beschikt vandaag over een 2,9 liter-V6 met twee turbo's, voor een piekvermogen van 450 pk en 600 Nm koppel. Een vermogen dat onder de vier wielen wordt verdeeld en waarmee de sportieve break in 3,9 seconden naar 100 km/u sprint, met een topsnelheid van 290 km/u als je het Competition-pakket hebt bijbesteld. De volgende generatie zou het nog een pak verder moeten schoppen, want de vermoedelijke V6 wordt bijgestaan door een elektromotor en een batterij.
V6 of viercilinder? Antwoord in 2025
De nieuwe RS5 staat gepland voor 2025 en zou dus het eerste Audi RS-model moeten worden met een plug-inhybride aandrijflijn. Het is echter nog niet zeker welke benzinemotor de sportieve Duitser krijgt: een zescilinder zoals de BMW M3 Touring, of toch een viercilinder zoals in de laatste Mercedes-AMG C 63? Het valt nog te bezien, hoewel de geruchten eerder over een V6 spreken. Met deze RS5 is het precedent echter geschapen en zou de volgende RS7, die de RS6 Avant vervangt, ook een plug-inhybride motorisatie moeten krijgen.