Onze spionnen verrasten heel recent een ontwikkelingstestauto van de toekomstige elektrische stadswagen van de Volkswagen-groep. Dat toekomstige model zal in het gamma onder de huidige ID.3 komen te staan en zou dus logischerwijs ID.2 gaan heten. Alleen steekt recent steeds vaker het gerucht de kop op dat Volkswagen ook de naam ID.Golf zou overwegen, om verder te bouwen op de legendarische modelnaam uit zijn catalogus...
Formaat van de Polo
In de praktijk zouden de afmetingen van deze ID.2 eerder in de buurt komen van die van de huidige Polo, met een lengte van zowat 4,10 m. De betrapte ontwikkelingsauto gebruikt een “bruut afgesneden” ID.3-koetswerk, maar ook dan kunnen we al met zekerheid vaststellen dat de wielbasis werd ingekort. De achterdeuren van de testauto zijn ook opvallend kort. Dient wel gezegd dat dit model nog aan het begin van ontwikkeling staat en het koetswerk dus verre van definitief is.
Voorwielaandrijving
De toekomstige instap-ID. zal zijn technologische basis delen met de kleine elektrische Cupra die zal ontstaan uit de UrbanRebel concept car. Beide modellen krijgen een aangepaste versie van het huidige MEB-onderstel, de basis waarrond de hele elektrificatiestrategie van de Duitse groep is gebouwd. Naast een kortere wielbasis krijgt deze nieuwe versie, speciaal gericht op de kleine en meest betaalbare elektrische modellen van de groep, ook een elektromotor die de achterwielaandrijving opgeeft en de voorwielen zal gaan aandrijven. Allebei zullen ze worden gebouwd in de Spaanse fabriek in Martorell. Op onze wegen verschijnen ze wellicht in 2025.
400 km WLTP?
De ID.Life concept car, die voor het eerst vooruitblikte op wat een kleine elektrische Volkswagen zou kunnen worden, gebruikte een batterij met een capaciteit van 57 kWh. Dat moest volstaan voor een theoretisch WLTP-rijbereik tot 400 km. Oorspronkelijk had Volkswagen het ook over een tarief onder de psychologische grens van € 20.000 voor deze “baby ID.”, maar intussen lijkt het er steeds meer op dat het als betaalbaar bedoelde elektrische instapmodel minstens € 25.000 zal gaan kosten.