Na zijn marktintroductie in 2015 als opvolger van de GLK werd de GLC wereldwijd al snel een sleutelmodel binnen het aanbod van Mercedes. Onze spionnen hebben nu net zijn nieuwe generatie betrapt in de buurt van de Nürburgring.
Deze tweede uitgave neemt de technische basis over van de nieuwe C-Klasse. Uiterlijk zou het model niet revolutionair veranderen en hij zou de grote lijnen overnemen van de huidige GLC. Toch zou de wielbasis verlengen ten voordele van de binnenruimte.
Daarnaast zou het dak iets lager worden om de stroomlijn te verbeteren van deze tweede GLC. Dat zou hem moeten helpen om de gehomologeerde CO2-uitstoot te verlagen van zijn microhybride benzine- en dieselmotoren (overgenomen van de C-Klasse), maar ook om het elektrische rijbereik te maximaliseren van de plug-inhybride variant. Net zoals in de stekkerhybride variant van de jongste C-Klasse zou dat in de buurt van de 100 kilometer tussen twee oplaadbeurten kunnen komen.
Op technisch vlak zien we op dit ontwikkelingsprototype duidelijk de vierwielsturing van de nieuwe C-Klasse. Die moet enerzijds zijn dynamische rijgedrag verscherpen en anderzijds de draaicirkel verkleinen.
Interieurfoto’s hebben we nog niet, maar behoudens verrassingen zou de GLC de nieuwe ‘technologische’ bestuurderspost overnemen die we hebben leren kennen in de recente C-Klasse. Dat interieur onderscheidt zich door een groot aanraakscherm in portretopstelling dat midden op het dashboard troont.
De nieuwe GLC zou begin 2022 op de markt moeten komen.