De Scénic verdween onlangs uit het gamma van Renault, maar wordt binnenkort herboren als een volledig elektrische model. De compacte monovolume van het Franse merk zal op hetzelfde CMF-EV-platform worden gebouwd als de recente Mégane E-Tech. Na eerder deze week al een hoop andere toekomstige modellen te betrappen, hebben onze spionagefotografen een ontwikkelingsprototype van de Scénic E-Tech kunnen spotten in het Hoge Noorden.
Trouw aan het concept?
Renault heeft eerder al bevestigd dat deze toekomstige Scénic trouw zal blijven aan de lijnen van de vorig jaar gepresenteerde en verleidelijke conceptcar Scénic Vision. Dit prototype is nog steeds heftig gecamoufleerd, maar zijn algemene proporties lijken die info te bevestigen.
Qua formaat was de conceptversie 4,49 m lang. Dat zou deze Scénic E-Tech in hetzelfde segment plaatsen als de Volkswagen ID.4 en zijn nieuwe neef, de Ford Explorer.
5 zitplaatsen
In tegenstelling tot zijn voorganger met verbrandingsmotor, zou deze nieuwe Scénic E-Tech geen verlengde versie met 7 zitplaatsen meer krijgen. Klanten die op zoek zijn naar een auto met plaats voor 7 zullen zich dan moeten richten naar de nieuwe Espace, die binnenkort op de markt komt, al gaat het hier wel om een hybride en geen volledig elektrisch model.
40, 60 of zelfs 87 kWh
Net als kleine broer Mégane E-Tech zou deze nieuwe Scénic E-Tech op de markt moeten komen met een batterij van 60 kWh, samen met een kleinere batterij van 40 kWh om zijn instapprijs te drukken. Maar Renault zou ook een topversie kunnen introduceren met een batterij van 87 kWh, die ook in neefje Nissan Ariya zit, een model dat op dezelfde technische basis rust. Renault zou ook een Scénic met vierwielaandrijving kunnen aanbieden, door een extra elektromotor toe te voegen die de achteras rechtstreeks aandrijft.
Renault brengt deze nieuwe generatie volledig elektrische Scénic op de markt in 2024.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: