Er werd heel wat veranderd aan deze Kamiq. Het is niet langer een “Simply Clever” kleine SUV met voorwielaandrijving, er blijft zelfs bijna niks meer over van de oorspronkelijke auto. Er kropen dan ook bijna 2.000 manuren in de assemblage van deze Afriq. De studenten zijn er zelfs in geslaagd om een verrassing te monteren in de auto. Klaar voor een lijst van aanpassingen? Drie, twee, één… go!

De aandrijving van een Octavia

Eerst werd de Kamiq helemaal uitgekleed. Onder de motorkap maakte het mechanische gedeelte plaats voor dat van een Octavia 4x4. Onder de bodem vinden we vierwielaandrijving die gekoppeld is aan een drukgevoede 2.0 liter viercilinder die een vermogen van 190 pk en 320 Nm koppel levert, en een 7-traps DSG-versnellingsbak. Op de achteras werd een onafhankelijke ophanging met multilink geplaatst. Een goed begin, maar dat is lang niet alles!





Mix met de Fabia Rally2 evo

Het koetswerk put zijn inspiratie uit de Fabia Rally2 evo: brede wielkasten, een centrale uitlaat en zelfs een grote vleugel achteraan. Om de koetswerkstijfheid te verhogen, werden de achterdeuren vast gelast aan de rolkooi! Daardoor is deze Afriq een coupé geworden! Hij zet maar 1.350 kg op de weegschaal. Voor de finishing touch zorgen de 15 duim grote velgen die voorzien zijn van brede terreinbanden.

Verrassing binnenin… 

Ook het interieur is duidelijk dat van een rallywagen: op twee kuipzetels, een stuur en het absoluut noodzakelijke om een rally te rijden na is het volledig leeggehaald. Nu ja, bijna, want net achter de piloot en de copiloot zit een… machine om drinkbaar water te maken! Zonder twijfel nuttig wanneer je in de brousse strandt!