De Renault Captur is momenteel de meest compacte SUV in het gamma van het Franse merk, toch tot wanneer de elektrische Renault 4 E-Tech op de markt komt. Hij is gebaseerd op de techniek van de Clio, maar is praktischer dankzij zijn 17 cm langere koetswerk. Ook heb je in de Captur de keuze tussen een klassieke benzinemotor, een mildhybride en de E-Tech Full Hybrid. Het is met die laatste motorisatie dat we onlangs op pad gingen. Wat heeft ons gecharmeerd, en wat viel ons tegen?

Advertentie
Advertentie

Zijn sterktes

  • Zijn strakke design

Het ‘nieuwe’ Renault onder de designdirectie van Gilles Vidal gaat naar onze mening van sterkte naar sterkte. Niet enkel de gloednieuwe modellen als de Scenic E-Tech, Symbioz en Rafale zien er gelikt uit, ook de updates van de Clio en deze Captur zien er veel moderner en hoogwaardiger uit dan de vorige modeljaren. De nieuwe neus die nu mee is met het familiegezicht, het lichtspel van de dagrijverlichting bij het openen en sluiten, de knappe velgdesigns, … Het draagt allemaal bij aan de ‘premium’ indruk die je nu krijgt wanneer je de Renault Captur 2024 voor het eerst ziet.

 

 

 

 

Advertentie
Advertentie
  • Zijn infotainmentsysteem

We hebben de samenwerking tussen Renault en Google op vlak van infotainmentsystemen al vaak bejubeld, maar we doen het gewoon nog een keer. Wat een verademing om ook in een relatief goedkoop model een centraal display te krijgen dat er goed uitziet, snel reageert, logisch is ingedeeld en het volledige arsenaal aan connectiviteit bevat! Het kan natuurlijk altijd beter (niet elke instelling zit op een logische plaats en de tablet past niet echt binnen de lijnen van het dashboard), maar de concurrentie heeft op dit vlak nog veel te leren.

  • Zijn My Safety-knop

Wie al in een recente auto heeft gereden, zal het weten: het is altijd ergerlijk als je door een irritant gepiep eraan wordt herinnerd dat je de snelheidswaarschuwing (die nooit correct werkt!) bent vergeten uitschakelen voor vertrek. Niet zo in de Renault Captur: twee drukken op de programmeerbare My Safety-knop, en alle ongewenste piepjes en trillingen worden uitgeschakeld! Handig genoeg had een van de vorige testrijders het systeem al volledig naar onze smaak geprogrammeerd en moesten we niet onze eigen gegevens invoeren om deze personalisatie op te slaan in het systeem… Lees je mee, BMW?

Zijn zwaktes

  • Zijn hybride transmissie

Het E-Tech Full Hybrid-systeem in de compacte modellen van Renault is bijzonder ingenieus ontworpen: het gebruikt geen traditionele koppeling, maar een zogenaamde ‘multimode’-versnellingsbak met klauwkoppeling, waarbij een elektromotor de snelheden op elkaar afstemt als er geschakeld moet worden. Knap bedacht… maar helaas werkt het niet zo schokvrij als bij de concurrentie. Bij een herneming heeft de transmissie altijd een paar seconden nodig om het juiste verzet te vinden, en je hoort de benzinemotor ook in toeren stijgen als je net onder de snelheid van een schakelmoment zit (bijvoorbeeld net onder de 50 km/u…). Dan zijn we meer fan van Toyota’s aanpak… of die van Alliantie-partner Nissan (e-Power)!

Advertentie
Advertentie
  • Zijn stuurgevoel

Qua rijgedrag hebben we weinig te klagen over de Renault Captur 2024: zowel het comfort als de dynamiek zijn goed in balans, zeker voor een compacte SUV in deze prijsklasse. Het enige minpuntje vonden we zijn stuurgevoel, dat niet de juiste verhouding lijkt te vinden tussen gewicht en scherpte. Met andere woorden: het stuur voelt te zwaar aan voor de omwentelingen die je moet maken om een bocht te nemen. Het is maar een detail, maar wel iets dat al vanaf de eerste meters opvalt.

  • Zijn grote broer

Misschien wel het grootste struikelblok voor de Renault Captur is zijn nieuwe grote broer, de Symbioz. Die biedt nog een stuk meer binnenruimte, een knapper design (aan de achterkant, want de neuzen zijn vrijwel identiek) en innovatieve details zoals het Solarbay-panoramadak voor slechts 3.500 euro meer dan de Captur bij een gelijke motorisatie en uitrusting (28.500 euro vs. 32.000 euro als Techno E-Tech Full Hybrid). Tenzij je echt een kleinere auto wil, lijkt het ons dat veel mensen eerder voor de Symbioz zullen kiezen als ze beide modellen naast elkaar zien staan in de showroom van Renault…

Advertentie
Advertentie