Ford heeft een plekje gevonden in Paleis 6, naast de Van Solutions-zone voor bedrijfsvoertuigen. Het merk met het blauwe ovaal zal zijn Pro-modellen in de kijker zetten, maar er is ook plaats voor auto’s. Met Belgische en Europese premières, waaronder de langverwachte Capri, biedt de stand voor elk wat wils: elektrisch, verbrandingsmotoren en hybrides voor gezinnen, professionals, stedelingen, avonturiers en liefhebbers van adrenaline.
Elektrische katachtige
De Europese première van Ford op het BMS 2025 is de Puma Gen-E, de elektrische variant van de populaire crossover. Dit model heeft een eigenzinnige uitstraling door de afwezigheid van een traditionele grille. Ook het interieur is vernieuwd met de elektrificatie, met twee grote schermen en een opbergvak in plaats van de handrem. De bagageruimte is groter dan bij de benzineversies dankzij een "GigaBox", goed voor een laadvolume van 557 liter op een lengte van slechts 4,21 m. Bovendien is er een "frunk" (een voorste bagageruimte) voor kabels en kleine voorwerpen. De recent vernieuwde mildhybride Puma zal ook te zien zijn in Paleis 6.
Terugkeer van een legendarische naam
Ford heeft de naam Capri nieuw leven ingeblazen voor een elektrisch model dat zijn Belgische première beleeft op het Autosalon 2025. Dit SUV-model, gebouwd op het MEB-platform van Volkswagen, onderscheidt zich sterk van zijn Duitse tegenhanger en biedt een typische Ford-rijervaring. Met een gestroomlijnd design en een WLTP-actieradius tot 627 km maakt de Capri alvast indruk. Een andere elektrische Ford op het MEB-platform is de Explorer. Deze SUV van 4,47 m biedt keuze uit batterijen van 52 kWh of 77 kWh, met twee- of vierwielaandrijving en vermogens van 170 pk (125 kW), 286 pk (210 kW) of 340 pk (250 kW).
Geëlektrificeerde bedrijfswagens
Professionals kunnen de Belgische première van de plug-inhybride Ranger ontdekken. Deze PHEV-versie combineert een 2,3 liter-viercilinder Ecoboost-benzinemotor met een elektromotor van 75 kW (102 pk), goed voor een gecombineerd vermogen van 279 pk. De batterij biedt een elektrische actieradius van maximaal 50 km. Met een koppel van 680 Nm kan de pick-up een aanhanger van 3,5 ton trekken en heeft hij een laadvermogen van 1.000 kg. Ook de E-Transit Courier maakt zijn Belgische debuut, met een motor van 100 kW (136 pk) en een actieradius van 299 km dankzij een batterij van 43 kWh. Ford zet ook andere bedrijfsvoertuigen onder de schijnwerpers, zoals de elektrische en plug-inhybride Transit Connect PHEV en Transit Custom PHEV & BEV.
Voor ieder wat wils
Een andere nieuwigheid is de E-Tourneo Courier, de gezinsversie van de compacte bestelwagen, ook in Belgische première. Deze elektrische ludospace heeft een motor van 100 kW (136 pk), 290 Nm koppel en een batterij van 43 kWh, goed voor een maximale actieradius van 288 km. Hij kan ook een aanhanger van 750 kg trekken. Voor gezinnen die de voorkeur geven aan verbrandingsmotoren is er de Tourneo Courier met een 125 pk sterke benzinemotor, of de populaire Kuga SUV, verkrijgbaar als benzine (150 pk), hybride (180 pk) of plug-in hybride (243 pk). Voor grotere gezinnen biedt de Tourneo Custom PHEV met 232 pk een uitstekende oplossing. Sportieve zielen zullen eerder de 7e generatie Mustang verkiezen. Deze pony car blijft een icoon, verkrijgbaar als coupé of cabriolet met een 5.0 liter-V8 van 446 of 454 pk (in de Dark Horse-uitvoering) en met optioneel een handgeschakelde versnellingsbak.
Fijngeslepen in België
Ford blijft een betrouwbare keuze op de markt met een veelzijdig aanbod, van bedrijfswagens tot sportieve modellen, SUV's en praktische gezinsauto's. Veel van deze modellen zijn bovendien verfijnd in België door de ingenieurs en testrijders op de testbanen van Ford’s ontwikkelingscentrum in Lommel, in Limburg!