Sébastien Vanhouche

11 DEC 2024

Test: Mercedes‑AMG CLE 53, de winnende combinatie?

Heeft een Mercedes per se een grote V8 nodig om als ‘echte’ AMG bestempeld te kunnen worden? We gaan op zoek naar het antwoord achter het stuur van de CLE 53 met een zescilinder-in-lijn onder de kap…

"De AMG 53 is momenteel de meest begeerlijke van alle Mercedes CLE’s, met de dubbele persoonlijkheid van een echte sportwagen en een raszuivere GT."

De Mercedes-AMG CLE 53 is, in theorie, de “braafste” sportversie van de Duitse coupé. Een AMG 63-versie, waarschijnlijk met een dikke V8 onder de motorkap, zou spoedig moeten volgen. Maar is de braafste niet al stout genoeg?

Advertentie
Advertentie

Design

Een echt AMG-uiterlijk!

Eén blik op het koetswerk van de AMG 53 volstaat om te beseffen dat dit niet zomaar een Mercedes CLE Coupé is. Met zijn lengte van 4,853 m, zijn breedte van 1,935 m en zijn hoogte van 1,434 m is hij maar liefst 58 mm breder vooraan en zelfs 75 mm breder ter hoogte van zijn heupen! En het blijft niet bij uitgeklopte wielkasten. De Mercedes-AMG CLE 53 Coupé geniet ook van (veel) agressievere voor- en achterbumpers, een specifieke grille en een kleine spoiler op de kofferklep. Op zijn ronde (en dus niet trapeziumvormige) uitlaten na, lijkt hij veel meer op een C 63 dan op een AMG C 43. De Duitse coupé heeft zelfs de bulten op de motorkap overgenomen van de meest extreme C-Klasse. Als kers op de taart is er ook een cabrioversie! Zelfs als hij stilstaat laat de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé zijn ware gelaat zien, of toch bijna…

Aan boord zijn de bijzonderheden van deze CLE 53 namelijk een stuk minder opvallend. Hij heeft het typische stuur van de AMG-modellen, met heel wat extra (draai)knoppen, en zetels die je een pak steviger vasthouden. Optioneel kan je zelfs kiezen voor heuse kuipstoelen. Voor de rest is de indeling identiek aan om het even welke andere CLE, wat ook betekent dat je kwalitatieve materialen en een verzorgde afwerking krijgt aan boord.

Beleving

Een beetje AMG, maar vooral een CLE

Net als elke andere CLE beschikt de AMG-versie over een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een centraal verticaal aanraakscherm van 11,9 inch. Beide displays draaien op de nieuwste generatie van het MBUX-systeem van Mercedes, met grote en kleurrijke iconen die nog iets gemakkelijker te vinden zijn met je vingers dan vroeger. Eveneens aangenaam is dat de klimaatcontrole permanent aanwezig blijft onderaan het scherm. Technologieliefhebbers kunnen blij zijn met het feit dat het systeem ook draadloos met Apple CarPlay en Android Auto verbindt. Alleen jammer dat de meeste knoppen op het stuur met haptische feedback werken, en dus moeilijk te gebruiken zijn zonder je ogen van de weg te halen… De specifieke AMG-bedieningen werken echter uitstekend! Daarmee kan je alle dynamische instellingen vingervlug wijzigen zonder het stuur (lang) te moeten loslaten.

De Mercedes-AMG CLE 53 Coupé heeft natuurlijk ook dezelfde wielbasis van 2,875 m als de andere versies. Het is een strikte vierzitter, maar iedereen zit wel comfortabel, ook achteraan! Twee volwassenen kunnen er gemakkelijk plaatsnemen, toch zolang ze niet (veel) groter zijn dan 1,80 m. De aflopende daklijn van deze coupé zorgt namelijk voor een beperkte hoofdruimte… Ondanks zijn 4Matic+-vierwielaandrijving is de koffer van de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé bijna net zo groot als die van elke andere CLE. Het verschil bedraagt slechts 10 liter, waarmee je nog steeds een knappe 410 liter overhoudt.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

330 kW (449 pk) en 600 Nm naar 2 of 4 wielen

In tegenstelling tot de C-Klasse met vier deuren, die zelfs in zijn meest sportieve versies beperkt blijft tot 4 cilinders, geniet de Mercedes-AMG CLE 53 van een heuse zescilinder-in-lijn! Deze 3-liter is lichtjes geëlektrificeerd en ontwikkelt tot 330 kW (449 pk) en 600 Nm wanneer je de overboost-functie inschakelt. Maar dat is nog niet alles: deze cavalerie kan niet enkel over de 4 wielen verdeeld worden, maar ook exclusief naar de achteras worden gestuurd dankzij het instelbare 4Matic+-systeem en zijn 9-trapsautomaat.

Knappe cijfers voor knappe prestaties: de Mercedes-AMG CLE 53 kan van 0 tot 100 km/u sprinten in 4,2 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u, of 270 km/u als je bijbetaalt voor het AMG Driver’s Package. Om nog iets meer dynamiek en wendbaarheid te schenken aan dit sportieve geheel, kan de Duitse coupé ook worden uitgerust met meesturende achterwielen, met een maximale stuurhoek van 2,5 graden.

Karaktervolle zescilinder, zonder extreem te gaan

De motor van de Mercedes-AMG CLE 53 is best interessant. Het is misschien ‘maar’ een zescilinder en geen V8, maar het ontbreekt hem niet aan karakter, zonder dat hij té fel wordt voor dagelijks gebruik. Hij is dus overal op zijn gemak! Maar je moet rekening houden met een flinke dorst… Hoewel Mercedes een gemiddeld verbruik communiceert van 9,1 tot 9,5 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 206 tot 217 g/km, sloten wij onze test af met een gemiddelde van 13,1 l/100 km… Maar een dergelijke machine geeft natuurlijk zin om ervan te genieten!

Sportiviteit en grand touring

Ondanks de ingrepen van de sportafdeling uit Affalterbach, is de Mercedes-AMG CLE 53 zijn GT-roots niet vergeten. In de meest soepele rijmodi is de ophanging comfortabel, zijn motor net discreet genoeg en zijn interieur goed gedempt om met gemak de kilometers aaneen te rijgen. Maar als je aan de AMG-knoppen draait aan het stuur, voel je meteen dat dit niet enkel een GT is, maar ook een echte sportwagen! In de meest agressieve rijmodi is het stuur vlijmscherp en geeft de motor bij elke versnelling een flinke duw in de rug! Toch blijft de CLE 53, waarschijnlijk in tegenstelling tot de toekomstige beestachtige CLE 63, nog vrij braaf en efficiënt. Je voelt wel dat de achteras zin heeft om te spelen, maar listig wordt het nooit. De Duitse coupé heeft duidelijk meerdere persoonlijkheden, zonder de schizofreniteit van sommige andere AMG-producten. Je hebt er dus zowel plezier mee op de Autobahn als op een bochtig binnenweggetje, ondanks zijn gewicht van 1.925 kg - met dank aan het 4Matic+-systeem en de vierwielsturing…

Niets is perfect

Tot hier zou je kunnen denken dat Mercedes-AMG een bijna perfecte score heeft gehaald met zijn CLE 53 Coupé. Helaas is er één achilleshiel die vrijwel elke andere moderne Mercedes treft: zijn versnellingsbak. Bij sportief rijden reageert de transmissie simpelweg niet snel genoeg, terwijl je hem bij rustig rijden soms voelt schokken bij het vertrekken. Jammer.

En dan moeten we het ook nog even over de rijmodi en dynamische instellingen hebben, waarvan er gewoonweg te veel zijn om overzichtelijk te blijven. Gelukkig is de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé (nog) geen stekkerhybride, met alle extra rijmodi die daarmee gepaard gaan. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om dit probleem te verhelpen. Je moet simpelweg even de tijd nemen om alle knoppen en bedieningen aan de onderkant van het stuurwiel aan te passen, en een goede ‘Individual’-modus in te stellen. Zo heb je zo weinig mogelijk knoppen om in te drukken als je even van persoonlijkheid wil switchen.

Prijs

Hoeveel kost de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé 2024 in België?

De prijzen van de Mercedes-AMG CLE 53 beginnen bij 89.903 euro in België. Zoals wel vaker bij Mercedes, is het natuurlijk mogelijk om de prijs flink op te drijven door de lange optielijst aan te spreken. Toch willen we meegeven dat het gros van deze opties bestaat uit personalisatiemogelijkheden voor het uiterlijk van deze sportcoupé. De CLE 53 is namelijk standaard al vrij compleet uitgerust! Zelfs als je kiest voor de meest basic versie zonder extra opsmuk, zal je je niet bekocht voelen. Integendeel!

Verdict

De Mercedes-AMG CLE 53 Coupé maakt indruk. Het is zowel een echte sportwagen met een duivels agressieve look, waarmee je met plezier van bocht naar bocht rijdt, als een echte GT die perfect in zijn nopjes is op een stuk onbegrensde Autobahn. Hij heeft misschien ‘maar’ 6 cilinders in plaats van 8, maar het ontbreekt zijn motor niet aan karakter! Maar is de CLE 53 wel een echte AMG? Mist hij niet een beetje pit en gekte? Hoe indrukwekkend hij ook is, kunnen we daar - zelfs na een hele week achter het stuur - nog steeds geen duidelijk antwoord op geven. Maar één ding is zeker: dit is de meest begeerlijke CLE van allemaal… tot nu toe!

Ontdek meer inzichten
Mercedes Arrow-icon
Advertentie
Advertentie