De Traction Avant, DS en 2CV zijn inmiddels uitgegroeid tot ware klassiekers. Het zijn collector’s items waaraan tal van clubs en specialisten zijn gewijd, met prijzen die al lang geleden de hoogte zijn ingegaan, en intussen tamelijk zijn gestabiliseerd. Deze drie iconen fungeren als trekkers voor de rest van het Citroën-gamma: de CX is fors duurder geworden (en zit zeker nog niet aan zijn top), de BX – vooral de GTI! – zit in de lift, en zelfs bedrijfswagens zoals de HY en de Acadiane zijn geliefd. Hier zijn 5 Citroëns die al aan hun stijging zijn begonnen en die je dus nu moet kopen, voor ze te duur worden!

Advertentie
Advertentie

1. Citroën C15

Dit is momenteel het meest hippe bedrijfsvoertuig dat je kan kopen! De C15 is geliefd bij een jongere generatie die het ziet als een simpele, betaalbare, ultrarobuuste wagen die nog steeds uitstekend dienst kan doen. Het model is populair op sociale media, waar het in allerlei creatieve contexten wordt gebruikt. Net als de Renault 4, maar met een meer utilitaire insteek, is de C15 een van de Citroëns waarvan de waarde het snelst stijgt. Mooie exemplaren wisselen tegenwoordig al van eigenaar voor meer dan 5.000 euro! Gezien de prijzen van vergelijkbare modellen zoals de 2CV-bestelwagen en de Acadiane (die bijna het dubbele kosten), lijkt er nog veel ruimte voor groei.

Advertentie
Advertentie

2. Citroën Dyane

De 2CV is al lang geen goedkope volksauto meer: een goed exemplaar kost tegenwoordig ruim 10.000 euro en is uitgegroeid tot een echt verzamelaarsobject. Gelukkig zijn er alternatieven binnen het Citroën-assortiment, ook als je de Franse flat-twin wil proberen, zoals de Dyane. Dit model heeft een uitgesproken jaren ‘70-uitstraling en is praktischer dankzij zijn achterklep. Het rijplezier is vergelijkbaar aan dat van de 2CV, maar de Dyane is bijna 5.000 euro goedkoper!

3. Citroën Saxo VTS

Hoewel ze veel mechanische componenten delen, zijn sportieve Citroëns vaak goedkoper dan vergelijkbare Peugeots. Een AX Sport is bijvoorbeeld een aantrekkelijk alternatief voor een 205 Rallye. Voor de Saxo geldt hetzelfde: deze blijft nog steeds in de schaduw van de 106. Veel Saxo VTS 16v-modellen met een 1.6-liter motor van 120 pk zijn echter beschadigd geraakt door amateurpiloten of verpest door overdadige tuning. Originele exemplaren zijn zeldzaam en zullen volgens ons steeds meer gezocht worden. Voor een goed exemplaar betaal je al snel minimaal 10.000 euro.

Advertentie
Advertentie

4. Citroën Xantia Activa V6

Een unieke verschijning in de autowereld: een Franse gezinsauto met hydropneumatische vering, maar dan ontworpen voor sportiviteit in plaats van comfort. De hydrauliek van de Xantia Activa elimineert elke vorm van overhellen, waardoor bochten indrukwekkend snel kunnen worden genomen! Hoewel er ook een viercilinderversie bestaat, gaat de voorkeur uit naar de V6, die krachtiger, muzikaler en hoogwaardiger is. Een Xantia Activa V6 in uitstekende staat is zeldzaam en kost bijna 20.000 euro, maar deze prijzen kunnen alleen maar stijgen gezien de unieke eigenschappen van het model.

Advertentie
Advertentie

5. Citroën SM

De Citroën SM is de afgelopen jaren in waarde gestegen, van ongeveer 30.000 naar 50.000 euro. En volgens ons is deze stijging nog niet ten einde. Dit is namelijk een van de meest iconische auto’s ooit gemaakt: een hydropneumatische vering voor vliegend tapijtcomfort, een Maserati V6 onder de motorkap, zes koplampen, vier leren fauteuils en een buitengewoon design. Dit model heeft alles om zich te onderscheiden! Let wel op: onderhoud is complex, maar steeds meer specialisten richten zich op de SM om deze betrouwbaarder te maken.