Skoda plaagde al heel wat met de Vision 7S alvorens hem volledig bloot te geven. Eerder dit jaar een vage foto, later een interieurschets en vorige week nog de eerste koetswerkschetsen. Maar nu is hij dus te zien in vol ornaat en hij stelt niet teleur. De toekomstige designtaal van het merk, ‘Modern Solid’ is clean en aerodynamisch. Het nieuwe Skoda-logo is gewoon het opschrift van de merknaam, zonder gebruik van het bekende Skoda-logo.
De neus van de Vision 7S, die Skoda het ‘Tech Deck Face’ noemt krijgt 7 luchtinlaten en een T-vormige lichtsignatuur. Die T komt overigens overal in het koetswerkdesign terug, onder andere in de digitale spiegels en de achterlichten. Efficiëntie stond bij het creëren van het design bovenaan, om op die manier het elektrische rijbereik te verhogen, en dus is er een volledig vlakke bodem, een vlak en aerodynamisch dak en flanken met een optimale luchtgeleiding en verticaal geplaatste, verzonken deurgrepen.
Bijna-zevenzitter
Voor het eerst krijgen we ook het volledige interieur te zien. Terwijl Skoda een zevenzitter aankondigde, is de Vision 7S een zeszitter, met drie rijen van telkens twee zwevende zetels. De zevende zitplaats is in dit geval een op de middentunnel gemonteerde kinderzitje, al krijgt de productieversie waarschijnlijk wel gewoon een ‘normale configuratie van 2+3+2 zetels. Heel wat van de materialen in het interieur zijn gerecycleerd, zoals matten die gemaakt worden van gerecycleerde autobanden.
Het dashboard bestaat zoals bij alle auto’s vandaag uit twee schermen, één voor het instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem. De aandacht gaat daarbij vooral naar het 14,6 duim grote centrale scherm, in portretmodus of in landschapsmodus gebruikt kan worden (wat we ook al zagen bij BYD). In het laatste geval kan het in de ‘Relax’ modus gebruikt worden om video’s te kijken tijdens het laden. In tegenstelling tot de (soms vervelende) trend van de laatste jaren, voorziet Skoda gewoon opnieuw draaiknoppen voor de klimaatbediening.
Elektrificatiegolf
De Vision 7S staat natuurlijk gewoon op het MEB-platform van de VW-groep, waarover Skoda niet al te veel te zeggen heeft. Het draait hier natuurlijk vooral om het design. Wel geeft het merk mee dat hij beschikt over een batterijpakket met een capaciteit van 89 kWh en dat hij kan DC snelladen aan een vermogen van 200 kW.
De toekomstige productieversie van de Vision 7S wordt het elektrische topmodel van Skoda is één van de drie nieuwe elektrische modellen die het merk tegen 2026 wil lanceren. Om dat te doen investeert Skoda de komende 5 jaar zo’n 5,6 miljard in elektrificatie en 700 miljoen in digitalisering. Dat moet er mee voor zorgen dat meer dan 70% van de verkochte Skoda’s in 2030 volledig elektrisch is.