Het idee ontstond in het Smart Lab, een van de nieuwe think tanks van Annette Winkler, de charismatische frontvrouw van de stadsautoconstructeur. Deze unieke service ontwikkelde Smart samen met de transport- en logistiekgigant DHL.
Concreet kan elke Smart-eigenaar die regelmatig online shopt de koffer van zijn auto omvormen tot een leverpunt. Wanneer de bestelling geplaatst is, wordt het pakje ’s nachts in de koffer van de klant geplaatst. Die hoeft uiteraard niet aanwezig te zijn en kan dus op zijn twee oren slapen.
Als je weet dat een auto gemiddeld 23 uur van de 24 geparkeerd staat, lijkt het een geweldig idee. Toch moet er een specifiek bakje in de auto geplaatst worden, die dienst doet als digitale zender/ontvanger. De DHL-koerier hoeft alleen via een signaal de koffer van de Smart te openen om het pakje van de klant af te leveren. De technologie om de auto vanop afstand te openen, werd miljoenen keer getest met het autodeelsysteem Car2Go.
De dienst wordt al aangeboden in enkele grote Duitse steden (waaronder Stuttgart en Keulen) voor duizenden onlineshoppers. Smart onderzoekt de dienst momenteel om te kijken of hij kan worden aangevuld met andere praktische en innoverende mogelijkheden.