Deze week doken twee tegenstrijdige nieuwsberichten op rond de haalbaarheid van zogenaamde solid-statebatterijen, of batterijen met een elektrolyt in een vast materiaal (keramisch of glasachtig) in plaats van een gelachtige stof. Fisker, het geesteskind van de designer Henrik Fisker, belooft al lang dat zijn auto’s op de markt zouden komen met een solid-statebatterij die goed zou zijn voor 800 kilometer rijbereik en opladen in één minuut. Deze week moest de CEO echter in een interview met The Verge bekennen dat hij de obstakels heeft onderschat: “Het is een technologie waarbij je op een bepaald moment het gevoel hebt dat je er voor 90 procent bent, en dan besef je dat de laatste 10 procent veel moeilijker zijn dan de eerste 90”. Solid-statebatterijen voor massaproductie zijn volgens Fisker “nog zeker zeven jaar of meer van ons verwijderd”.
Rivian en Toyota wel
En dan is er Toyota, dat onlangs aankondigde dat het nog dit jaar een elektrische SUV in productie wil nemen met een batterij met vaste elektrolyt. Al moet die bewering wel met een slag om de arm worden genomen, want de Japanners geven zelf aan dat het niet mikt op grote productievolumes. Bovendien haalde de CEO van het bedrijf een week na de eerdere aankondiging van het bedrijf zwaar uit naar elektrische auto’s en leek het wel alsof hij het enthousiasme al op voorhand wou temperen. Rivian, de constructeur van elektrische SUV’s en pick-ups, lijkt ook in solid-statebatterijen te geloven. Vorige week plaatste het namelijk een reeks vacatures op zijn website voor ingenieurs en teamleiders voor onderzoek naar batterijen met vaste elektrolyt.
Het voordeel?
Het lijkt er dus op dat batterijen met vaste elektrolyt nog een tijdje in mysterie gehuld zullen blijven. Nochtans is de technologie veelbelovend, want ze heft de meeste nadelen van de huidige generatie lithium-ionbatterijen op. Die laatste gebruiken namelijk een vloeibare elektrolyt die gevoelig is aan temperatuurveranderingen en die onder extreme omstandigheden brandgevaarlijk kan worden. Dat beperkt de snelheid waarmee ze kunnen opladen en de hoeveelheid energie die ze kunnen opslaan. Batterijen met vaste elektrolyt kennen die nadelen niet, maar zijn dan weer extreem lastig om op grote schaal te produceren zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: