De autowereld is amper hersteld van de coronapandemie en krijgt al opnieuw af te rekenen met een omvangrijke crisis, ten gevolge van de oorlog die momenteel woedt in Oekraïne. Die zorgt voor een schokgolf bij de Europese autofabrieken, die al geconfronteerd werden met een nooit gezien tekort aan elektronische componenten en een spectaculaire inflatie van de prijs van heel wat materialen.

Is de oorlog erger dan de pandemie?

In een interview dat hij gaf aan de Financial Times zei Herbert Diess, de grote baas van de Volkswagen-groep, dat het conflict in Oekraïne veel ergere gevolgen voor de Europese economie zou kunnen hebben dan de pandemie. Sinds het einde van de maand februari waren er al verschillende productieonderbrekingen in Duitsland, maar ook elders op het Oude Continent. 

Daarvoor zorgen onderbrekingen in de toeleveringsketen die kunnen leiden tot spectaculaire prijsverhogingen. Het gaat daarbij onder andere over kabelbomen, die in elke moderne auto terug te vinden zijn. Oekraïne staat in voor zo’n 7% van de Europese productie ervan. In buurland Polen geproduceerde onderdelen zitten vast ergens tussen Oost-Europa en Gent, waar Volvo een fabriek heeft. Daardoor moest de autobouwer op donderdag 10 maart kort zijn productielijn stilleggen. Hetzelfde fenomeen zien we bij Porsche, waar de productie van de Taycan stilligt omwille van ontbrekende onderdelen. 

De metaalprijzen stijgen fors

Alsof dat nog niet erg genoeg was, exploderen ook de prijzen van metalen. Aluminium, palladium, staal en ook nikkel (onmisbaar voor de bouw van elektrische voertuigen)… er zijn maar weinig metalen gespaard gebleven van de prijsstijging. Samen met de stijgende energieprijzen zal dat vroeg of laat leiden tot een impact op de prijzen van de meerderheid van de Europese autobouwers, en dat ten nadele van de consument.

Het pessimisme domineert

Na de gezondheidscrisis en de chiptekorten krijgt de auto-industrie dus opnieuw af te rekenen met een storm die veroorzaakt wordt door het conflict in Oekraïne. En die schokgolf reikt veel verder dan de grenzen van deze twee landen. In een sector die die nog altijd niet terug op het niveau zit van in 2019, is het geen verrassing dat de huidige context zorgt voor heel wat onrust. Want hoewel er in Oekraïne en Rusland niet veel auto’s gebouwd worden, spelen deze twee landen daarentegen wel een belangrijke rol in de toeleveringsketen van onderdelen. In een industrieel model dat steunt op het just-in-time principe, heeft de oorlog snel een impact op de geoliede machine die de laatste maanden al verzwakt werd. Nochtans hoopte de hele sector dat 2022 het jaar zou zijn van de wederopstanding...


?