4 jaar na zijn eerste verschijning is de Cybertruck eindelijk in de handen van een handvol gelukkige eigenaars beland. Ter gelegenheid van deze "overhandiging van de sleutels" heeft de Amerikaanse constructeur ook de technische details bekendgemaakt van de productieversie. Een enorm voertuig dat, opmerkelijk genoeg, bijna identiek is aan het prototype uit 2019.

Kogelwerende carrosserie en ruiten

De Cybertruck is 5,68 m lang, 1,79 m hoog, 2,2 m breed, heeft een bodemvrijheid tot 43 cm en weegt bijna 3 ton! Hij is bijna volledig opgetrokken uit roestvrij staal, wat hem ook kogelwerend maakt. De ramen zijn dan weer bestand tegen de impact van een baseball die met 112 km/u wordt gegooid of afgevuurd, wat Elon Musk natuurlijk snel en met succes heeft gedemonstreerd, in tegenstelling tot in 2019...

Steer-by-wire

Aan boord zien we een vergelijkbare indeling als in de nieuwe Model 3, al is alles nog iets hoekiger en zijn er grotere schermen aanwezig. Het centrale touchscreen is in dit geval namelijk 18,5 inch groot, terwijl het schermpje voor de achterbank 9,4 inch meet. Ook het stuur is anders. Het heeft een vierkante vorm, een beetje tussen de yoke van de Model S en een klassiek stuur in. Het maakt ook gebruik van 'steer-by-wire'-technologie, wat betekent dat er geen fysieke verbinding is met de wielen: alles verloopt elektronisch. Een technologie die we eerder al konden uittesten op de Lexus RZ 450e. Het valt nog te bezien of Tesla het even goed heeft geïmplementeerd.



Cybertruck kan tot 5 ton trekken

Zoals het een pick-up betaamt, ontbreekt het de Cybertruck niet aan kofferruimte, of eerder laadbakruimte! Die is namelijk 1,8 op 1,2 meter groot en kan tot 1,13 ton vervoeren, met een ruimte van 1.897 liter dankzij de elektrische en vergrendelbare afdekking. Er zitten ook 120 V- en 240 V-stopcontacten in de laadruimte. Het maximale trekgewicht bedraagt dan weer 5 ton (in de Verenigde Staten). Bij een stroompanne kan de Cybertruck tot 11,5 kW aan elektriciteit leveren aan je huis dankzij bidirectioneel laden. Als kers op de taart kan je de pick-up van Tesla ook uitrusten met een Range Extender (een extra batterij in de laadruimte) die tot 200 km extra autonomie biedt.

Tot 547 km en 0-100 km/u in 2,7 s

Er worden 3 versies van de Cybertruck aangeboden: RWD, AWD en Cyberbeast. De eerste haalt een maximale autonomie van 402 km en een sprinttijd van 0-100 km/u in 6,7 seconden. Deze versie wordt aangeboden vanaf 49.890 dollar, ofwel 46.000 euro volgens de huidige wisselkoersen (exclusief belastingen), maar wordt pas in 2025 beschikbaar. De tweede versie haalt tot 547 km rijbereik per laadbeurt en snelt in 4,3 seconden naar 100 km/u. Zijn prijs begint bij 68.890 dollar, wat momenteel neerkomt op 63.000 euro. Tenslotte staat de Cyberbeast bovenaan het gamma, met tot 515 km autonomie en een 0-100 km/u in slechts 2,7 seconden! Tesla heeft zijn prestaties bewezen door een Porsche 911 te verslaan in een sprintje... terwijl de pick-up een Porsche 911 sleept. Deze topversie is echter ook net zo duur als een Porsche, met een vanafprijs van 96.390 dollar, ofwel 88.500 euro volgens de huidige wisselkoersen.

Op een dag in Europa?

Maar opgelet: al deze cijfers zijn nog maar schattingen van Tesla, inclusief de prijzen. Ze zijn bovendien inclusief de Amerikaanse EV-premies die tot 7.500 dollar bedragen, en Tesla rekent er ook nog een 'brandstofbesparing' bij van 3.600 dollar over een termijn van 3 jaar. Met andere woorden: de werkelijke vanafprijs ligt op meer dan 60.000 dollar, en waarschijnlijk nog heel wat meer als hij ooit naar Europa komt. Daarover heeft Tesla nog niets laten vallen, maar de Cybertruck staat wel op de verschillende Europese websites van de constructeur. Wordt dus vervolgd...