Dit is ongetwijfeld een van de stadsauto’s die het meest van zich zal doen spreken aan dit begin van het jaar. De ingenieurs van FCA hebben weliswaar hun tijd genomen voor zijn ontwikkeling, maar dat was om ons nog beter van onze sokken te kunnen blazen. Zeker omdat dit deel van de markt pas nu op dreef begint te komen: vorig jaar zijn voor het eerst meer dan een miljoen elektrische auto’s verkocht in Europa.
Nieuw over de hele lijn
De nieuwe elektrische 500 deelt geen enkel koetswerkpaneel met de huidige generatie met verbrandingsmotoren, die nog een poosje in de catalogus blijft. De nieuwe stekkervariant behoudt echter wel alles wat het succes van de Italiaanse stadswagen heeft bepaald: een heel geslaagde retrolook in combinatie met een charmant smoeltje, unieke koetswerkkleuren op de markt en een grote mate van personaliseerbaarheid. Desondanks zijn de designers erin geslaagd om de 500 te moderniseren, onder meer dankzij de komst van nieuwe ledkoplampen en elektrische deurklinken.
Chiquer
In het interieur kent deze 500e ook een duidelijke evolutie, vooral dankzij een zuiverder en resoluut hightech dashboard. In de topversies kan de nieuwe 500e rekenen op een groot aanraakscherm van 10,25 duim dat wordt bijgestaan door een nieuw multimediasysteem met een bijzonder geslaagde interface. Naast de gebruikelijke geconnecteerde applicaties heeft deze ook spraaksturing alsook Apple CarPlay en Android Auto.
De leesbaarheid van het eveneens digitale instrumentenbord is een model in zijn soort, temeer omdat het kan worden gepersonaliseerd met behulp van de knoppen op het stuurwiel. Er kon bovendien extra ruimte worden gevonden in het interieur door de afwezigheid van een mechanische handremhendel en versnellingspook. Die laatste is vervangen door de knoppen P, R, N en D op het midden van het dashboard. De kleine console om je smartphone neer te leggen is al even goed uitgedacht. Ze is inductief en laadt je telefoon dus onderweg op. De ‘cabine’ is met andere woorden nagenoeg foutloos en Fiat is erin geslaagd om een interieur te maken dat zowel modern is als praktisch en gezellig.
Op maat
Vandaag is de 500e verkrijgbaar in vier versies. De eerste heeft een batterij van 23,7 kWh, goed voor een rijbereik van bijna 200 kilometer. Het is de instapversie met de naam Action, die binnenkort op de markt komt en die zich zal onderscheiden door een lage prijs. De versies Passion en Icon vormen het midden van het gamma terwijl de Prima de vlaggendrager is, met een uitzonderlijk volledige uitrusting en een accupakket van 42 kWh waarmee je vlot meer dan 300 kilometer ver geraakt.
Het model is trouwens verkrijgbaar als coupé en als cabriolet, maar ook in een nieuwe versie 500 3+1. Die heeft een klein extra achterdeurtje voor een vlottere toegang tot de achterbank.
Heerlijk
We beginnen aan onze Belgische testritten aan het stuur van de versie met 42 kWh. Wanneer je hem opstart, krijg je de eerste noten te horen van de soundtrack van de film ‘Amarcord’ van Fellini uit 1973. Een tof detail dat knipoogt naar de Italiaanse wortels van het model. Wanneer je begint te rijden, voel je niets van de 1.360 kilo van de 500 dankzij de uitstekende gezondheid van de elektrische aandrijflijn. Het onmiddellijk beschikbare koppel van 220 Nm (118 pk) is bijzonder prettig in de stad. Zo ‘sprint’ je van 0 naar 50 km/u in slechts 3 seconden.
Echte stadsauto met blauw bloed
De Fiat 500e is echt de koning van de stad en hij voelt zich ongelooflijk in zijn sas in het centrum, met een lichte en perfect geijkte besturing die manoeuvreren heel eenvoudig maakt. Zeker omdat de draaicirkel duidelijk kleiner dan gemiddeld is. Goede punten gaan ook naar de schokdemping, die een mooi comfort weet te vrijwaren ondanks de 17-duimvelgen. Stadsbewoners zullen ook blij zijn met de Range-modus, die de wagen automatisch doet vertragen tot stilstand zonder dat je het rempedaal moet aanraken. Bovendien laadt de batterij zo efficiënt op en wordt het rijbereik vergroot.
Ons verdict
Het elektrisch maken van de Fiat 500 was een voor de hand liggende keuze aangezien hij in de eerste plaats is bedacht om het asfalt van onze steden te verslinden. De variant met de batterij van 42 kWh maakt echter dat je je ook zonder schrik voor een lege batterij in het platteland kan wagen. Naast deze praktische zaken nemen we ook ons hoedje af voor het werk van de ingenieurs en de designers van Fiat. De 500 heeft een zeer eigentijdse uitrusting, rijdt heel aangenaam en comfortabel en is duivels mooi. Hij heeft zich weten te vernieuwen zonder de huidige generatie uit de mode te doen geraken. Op dit vlak doen de Italianen werkelijk elke concurrentie de broek af.