1. Ferrari 250 GTO (1962): 38,1 miljoen dollar – verkocht door Bonham’s in 2014
De huidige recordhouder is – hoe kan het ook anders – eveneens een Ferrari 250 GTO. Dit exemplaar, met chassisnummer 3851 GT, was voordien 39 jaar in het bezit van dezelfde eigenaar.
2. Ferrari 335 S (1957): 35,7 miljoen dollar – verkocht door Artcurial in 2016
Een Ferrari uit de beginjaren van het Italiaanse merk is ook een gegarandeerd succes. Chassisnummer 0674 had bovendien een raceverleden, met deelnames in Sebring en de legendarische Mille Miglia.
3. Mercedes-Benz W196 (1954): 29,6 miljoen dollar – verkocht door Bonhams in 2013
Van de veertien originele exemplaren van deze Formule 1-auto uit de jaren 50 blijven er nog maar tien over. Zes daarvan bezit Mercedes zelf, drie staan in musea. Dat dit dus het enige exemplaar is dat privé kan worden gekocht, verklaart zijn succes.
4. Ferrari 290 MM (1956): 28,1 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2015
De “MM” in zijn naam staat voor Mille Miglia, en maakt meteen duidelijk waar deze Italiaan voor bedoeld werd. Juan Manuel Fangio reed er de legendarische race mee. Van deze 290 MM bestaan er trouwens maar vier exemplaren.
5. Ferrari 275 GTB/4 Nart Spyder (1967): 27,5 miljoen dollar – verkocht door RM Auctions in 2013
Chassisnummer 10709 is een van de amper tien gebouwde exemplaren. De originele eigenaar hield de auto maar liefst 45 jaar in zijn bezit. Een volledige onderhoudsgeschiedenis en een beperkte oplage? Kassa.
6. Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964): 26,4 miljoen dollar – verkocht door RM Auctions in 2014
Een prototype en drie productiemodellen. Dat is de volledige productie van deze Italiaan. Een van die drie Competiziones, chassisnummer 06701, leverde vier jaar geleden dan ook een recordprijs op.
7. Aston Martin DBR1 (1956): 22,6 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2017
Het overwegend Italiaanse lijstje wordt niet alleen onderbroken door de occasionele Mercedes, maar ook door een van de vijf geproduceerde DBR1-modellen. Met beroemde piloten als Stirling Moss, Jack Brabham en Carroll Shelby is deze Brit 22,6 miljoen dollar waard.
8. Jaguar D-Type (1955): 21,8 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2016
XKD 501 heeft heel wat verklaringen voor zijn waarde. Een titel in Le Mans bijvoorbeeld, en ook de enige C- of D-Type die Le Mans won en nog volledig origineel is. En de eerste D-Type die op zijn chassis wordt geïdentificeerd als D-Type.
9. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1939): 19,8 miljoen dollar – verkocht door RM Sotheby’s in 2016
De jaren 30 werden bij Alfa Romeo gedomineerd door de 8C. Die kende allerlei straat- en circuitversies, maar koetswerkbouwer Touring bouwde maar een handvol exemplaren van deze 8C 2900B Spider. Chassisnummer 412041 is daar een van.
10. Ferrari 250 GT SWB California Spider (1961): 18,5 miljoen dollar – verkocht door Artcurial in 2015
Deze Ferrari duikt wel vaker op in veilinghuizen voor stevige bedragen. Maar chassisnummer 2935 GT was de auto die de Italianen voorstelden op het salon van Parijs in 1961. In 1971 kocht een Franse zakenman de auto, om hem daarna 44 jaar langzaam te laten wegkwijnen.