Het beste compromis: Mercedes EQB

De praktische Mercedes EQB heeft onlangs een facelift gekregen en is daarmee aantrekkelijker dan ooit, vooral voor grote gezinnen. Het is dan ook een van de weinige elektrische wagens waar je 7 personen in kwijt kunt! Met zijn lengte van 4,69 m is hij echter niet al te groot. Maar dankzij zijn wielbasis van 2,83 m biedt hij toch een zeer mooie binnenruimte en een handige modulariteit dankzij zijn verschuifbare achterbank. Zijn koffer is dan weer 495 liter groot met 5 zitplaatsen overeind, tot 1.710 liter met alle zetels plat.

Sinds zijn facelift kan de EQB 250+ tot 529 km per laadbeurt afleggen dankzij een nieuwe batterij van 70,5 kWh. Desgewenst kan je ook kiezen voor de 300 4Matic en de 350 4Matic, met vierwielaandrijving.

Dankzij zijn maximale laadvermogen van 100 kW kan deze elektrische gezins-SUV ook van 10 tot 80% laadniveau bijtanken in ongeveer een halfuur. Als kers op de taart: de Mercedes EQB is ook de goedkoopste 7-zits SUV van ons lijstje, met een vanafprijs van slechts 58.685 euro voor de versie met het grootste rijbreik, de 250+ Business Line. Merk op dat de twee extra zetels in de koffer een optie zijn van 1.440 euro.

Het design-alternatief: Kia EV9

De Kia EV9 is dan weer een pak groter met zijn lengte van 5,01 m, zijn breedte van 1,98 m en zijn hoogte van 1,76 m. Je kan hem met 7 zitplaatsen krijgen, maar ook met twee 6-zits configuraties. Dan moet je kiezen tussen meer comfortabele ‘relaxzetels’, of zetels die je kan draaien, waarmee de passagiers achterin naar elkaar kunnen kijken of gemakkelijker kunnen instappen op de derde zitrij. Maar opgelet: je moet goed nadenken voor welke configuratie je kiest, want het is onmogelijk om dit te veranderen na aankoop. Je kan dus niet meer genieten van een 7e zitplaats als je oorspronkelijk een 6-zitter hebt gekozen. Goed om weten!

Dankzij zijn forse formaat biedt de EV9 ook een flink laadvolume. De koffer is 333 liter groot met de drie zitrijen op hun plek, of maar liefst 728 liter als 4/5-zitter. En dat is nog zonder de extra ruimte van 90 liter onder de motorkap gerekend van de versie met achterwielaandrijving, waar nog steeds 52 liter van overblijft als je voor vierwielaandrijving kiest.

In Europa wordt de EV9 exclusief uitgerust met een batterij van 99,8 kWh. Dat accupakket kan wel twee verschillende aandrijflijnen van stroom voorzien: ofwel een achterwielaandrijver met 150 kW (204 pk) en 350 Nm, ofwel een versie met vierwielaandrijving en een totaal van 283 kW (385 pk) en 600 Nm! De eerste is in staat om maximaal 563 km per laadbeurt af te leggen, terwijl de actieradius van de tweede beperkt blijft tot 505 km. Is de stroom op, dan kan de Koreaanse SUV 80% van zijn laadniveau recupereren in minder dan 25 minuten dankzij zijn snellaadvermogen van 230 kW.

Momenteel moet je nog minstens 74.990 euro overmaken om een exemplaar van de Kia EV9 te bestellen, maar we hopen dat er binnenkort goedkopere versies in het gamma komen.

Het volledig uitgeruste alternatief: BYD Tang

De BYD Tang is ook een van de zeldzame elektrische SUV’s op de markt die van 7 zitplaatsen geniet. Met zijn lengte van 4,87 m, zijn breedte van 1,95 m en zijn hoogte van 1,73 m, zit zijn formaat tussen de EQB en EV9 in. Met zijn wielbasis van 2,82 m biedt hij meer dan voldoende ruimte voor de passagiers op de tweede zitrij, zonder daarvoor de derde zitrij op te offeren. Al is die zitruimte nog steeds eerder geschikt voor kleinere gestaltes. De BYD Tang heeft echter ook geen gebrek aan kofferruimte. Zijn laadvolume evolueert namelijk van 235 liter als 7-zitter naar 940 liter met 5 zitplaatsen, tot 1.655 liter als je alle achterzetels neerklapt.

In tegenstelling tot de twee SUV’s hierboven, is de BYD Tang in slechts één configuratie te krijgen. Hij is uitgerust met twee elektromotoren, een per as, waarmee hij dus ook vierwielaandrijving heeft. Samen ontwikkelen ze een totaal van 380 kW (518 pk) en 680 Nm koppel. Ze worden gevoed door een batterij van 86,4 kWh, waarmee de constructeur een WLTP-autonomie belooft van 400 km. Heb je deze afstand gereden, dan vraagt de Tang een klein halfuur om van 30 tot 80% laadniveau bij te laden, dankzij een maximaal snellaadvermogen van 120 kW. Omdat er maar één mogelijke configuratie is (met standaard 7 zitplaatsen), heeft de Chinese SUV ook maar één prijs: 72.140 euro in België.

De meest luxueuze: Mercedes EQS SUV

Ben je op zoek naar een luxecocon met 7 zitplaatsen, dan is de Mercedes EQS SUV de wagen die je zoekt! Met zijn lengte van 5,13 m, zijn breedte van meer dan 2 m en zijn hoogte van 1,72 m mankeert het hem niet aan présence op de weg. En met zijn wielbasis van 3,21 m(!) is er ook geen gebrek aan plaats aan boord. En dat zowel vooraan, op de achterbank als op de derde zitrij. Hoewel de zitruimte op de derde zitrij uitstekend is, is Mercedes er toch in geslaagd om een nuttige laadruimte over te houden als alle zetels overeind staan. Die is zelfs aanzienlijk te noemen, met nog 195 liter als de 6e en 7e zitplaats opgesteld zijn, 565 liter als 5-zitter en maar liefst 2.020 liter als 2-zitter.

Maar de Mercedes EQS SUV maakt niet alleen indruk qua volume. Hij heeft ook een erg grote autonomie van 634 km dankzij zijn imposante batterij van 108,4 kWh. Een batterij die heel wat verschillende motorcombinaties kan aandrijven, met een vermogen tot 400 kW (544 pk) waarmee hij tot 100 km/u kan sprinten in slechts 4,6 seconden! Maar de EQS SUV rijdt niet enkel snel en ver, hij hoeft ook niet lang stil te staan. Hij kan namelijk rekenen op een maximaal snellaadvermogen van 200 kW om weer tot 80% laadniveau te geraken in 31 minuten.

Met een prijs vanaf 119.427 euro en een derde zitrij als optie van 1.936 euro, is de EQS SUV helaas niet goedkoop. Maar gezien de luxe en de uitrusting die je krijgt, blijft dat natuurlijk relatief. Merk op dat, als de prijs echt niet uitmaakt en je niet per se 7 zitplaatsen nodig hebt, de EQS SUV sinds kort ook een ultraluxueuze Maybach-versie heeft!



Die die we graag zouden krijgen in België: Rivian R1S

Het is niet enkel een van de weinige elektrische SUV’s met 7 zitplaatsen op de markt, de SUV-tegenhanger van de Rivian R1T pick-up is ook erg op zijn gemak naast de gebaande paden. Hij heeft standaard een bodemvrijheid van meer dan 35 cm en kan, optioneel, uitgerust worden met terreinbanden vanuit de fabriek! Met zijn lengte van 5,1 m, zijn hoogte van quasi 2 m en zijn wielbasis van 3,08 m is dit een ideale machine om comfortabel met het gezin op avontuur te kunnen. Als kers op de taart: naast 7 individuele zitplaatsen, heeft de Rivian R1S ook een laadvolume tot bijna 3.000 liter met alle zetels neergeklapt en de frunk meegerekend!

De Amerikaanse SUV is echter niet enkel geschikt voor terreinrijden. Met een vermogen tot wel 835 pk en 1.235 Nm koppel kan hij ook menig sportwagen voor schut zetten in een sprintje. Wat zijn autonomie betreft: die bedraagt meer dan 600 km als je voor de grootste batterij kiest. Tenslotte is het bijna verbazingwekkend dat een auto die zoveel kan, beschikbaar is voor ‘slechts’ 78.000 dollar, ofwel ongeveer 74.000 euro volgens de huidige wisselkoersen (en exclusief btw). Maar er zit een addertje onder het gras: momenteel is de Rivian R1S enkel beschikbaar in Noord-Amerika. Jammer... En als hij dan toch ooit de Atlantische Oceaan oversteekt, zal hij niet voor zo’n lage prijs verkrijgbaar zijn in Europa.

?