Het begin van het jaar is in België traditioneel het moment om een nieuwe auto te kopen om van de saloncondities te genieten. Een markt die trouwens stilaan uit een dal komt als we kijken naar de nieuwe inschrijvingscijfers voor 2023. Met 476.675 nieuwe nummerplaten in 2023 zien we namelijk een stijging van 33,3% ten opzichte van 2022.

689.170 tweedehandswagens

Maar ook de markt voor tweedehandswagens draait goed in ons land. Volgens de cijfers van Traxio, de Belgische mobiliteitsfederatie, zijn er nog heel wat meer tweedehandswagens ingeschreven in 2023: 689.170 stuks, om precies te zijn. Dat is een stijging van 7,2% (+ 4.501 wagens) vergeleken met 2022. Volgens Traxio blijft de tweedehandsmarkt zich positief ontwikkelen in België, vooral dankzij een groter aanbod en stagnerende of zelfs licht dalende prijzen ten opzichte van de voorgaande jaren, die werden getekend door leveringsproblemen bij de nieuwe auto's.

Top 5 populairste merken tweedehandswagens

Na de populairste merken van 2023 op de nieuwe automarkt te hebben behandeld, richten we ons nu op de merken die het populairst bleken op de Belgische tweedehandsmarkt afgelopen jaar. En zoals je op bovenstaande grafiek kan zien, voert Volkswagen deze lijst aan, gevolgd door BMW, Mercedes, Opel en Peugeot.

Top 5 populairste tweedehandswagens in België

Volkswagen heeft zijn leiderspositie op de tweedehandsmarkt te danken aan het succes van zijn twee kernmodellen: de Golf en de Polo. Beide Duitse hatchbacks staan op de eerste twee plaatsen van het klassement op de tweedehandsmarkt in België, voor de Opel Corsa, BMW 3 Reeks en de Ford Fiesta. Merk op dat we die laatste binnenkort enkel nog maar zullen terugzien bij de cijfers van de tweedehandswagens. Ford doet in het begin van 2024 namelijk de laatste stockmodellen van de hand, alvorens het populaire model definitief op pensioen vertrekt.

Ook op tweedehandsmarkt neemt diesel af

Voor de volledigheid merken we op dat de afkeer voor diesel op de markt voor nieuwe wagens ook te zien is op de tweedehandsmarkt. Het aandeel tweedehandswagens met een dieselmotor is namelijk gedaald tot 35,6% in 2023, terwijl het aandeel van benzinemotoren is gestegen tot 54,0%. Ook de andere brandstoftypes nemen lichtjes toe, met nu in totaal meer dan 10% (10,4%). Een tendens die vooral wordt getrokken door de hybrides, die tegenwoordig 8,1% van de ingeschreven tweedehandswagens beslaan. De volledig elektrische wagens, met 1,8% van de inschrijvingen, blijven nog in de marge spelen op de tweedehandsmarkt.

Markt voor particulieren

Tenslotte onthouden we vooral dat, in tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto's die in België vooral wordt gedragen door bedrijven (>67% van de markt in 2023), de tweedehandsmarkt een markt blijft voor particulieren. Maar liefst 89% van de inschrijvingen in 2023 zijn namelijk afkomstig van privépersonen. 


?