1. Renault 5 Turbo

Aan het einde van de jaren ‘70 en het begin van de jaren ‘80 begint de sportieve divisie van Renault, die zich op dat moment enkel bezighoudt met motorsport, interesse te tonen in enkele productiemodellen, onder andere de Renault 5. Zo goed als alles wordt aangepast om hem in de Group B-categorie te laten deelnemen! De 1.4 liter grote motor krijgt een immense turbo, vandaar zijn naam, en verhuist naar centraal achterin! Het resultaat is een klein monster met 160 pk en 206 Nm koppel voor een gewicht van amper 970 kg, die de 0 naar 100-sprint afhaspelt in amper 6 seconden! Het model is een icoon geworden en voor velen een inspiratiebron, ook voor Renault zelf!

2. Clio Williams

Alle Clio RS-modellen zijn uitzonderlijke kleine sportbommetjes. En die traditie begon bij deze Clio Williams. Zijn 2 liter grote viercilinder leverde 150 pk en een koppel van 175 Nm en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak die speciaal voor dit doel verstevigd werd. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in amper 8 seconden en kan hij tot 216 km/u snel! Renault Sport ontfermde zich ook over het onderstel, met een specifieke ophanging, verbeterde antirolstangen en een bredere voortrein om ervoor te zorgen dat hij niet enkel in rechte lijn efficiënt zou zijn!

3. Clio V6  

Dacht je dat de ingenieurs van Renault Sport niet gek genoeg waren om opnieuw een motor in de koffer van een stadswagen te monteren? Dan vergis je je! En in dit geval beperkten ze zich niet tot een kleine viercilinder. Ze slaagden erin om een 3 liter grote V6 met 230 pk en 306 Nm koppel achter in een Clio 2 te proppen! Bij de facelift steeg het vermogen zelfs naar 250 pk! Maar met zijn dikke motor die enkel de achterwielen aandreef en zijn korte wielbasis, kreeg hij de reputatie van nogal ‘veeleisend’ te zijn voor zijn chauffeur...

4. Mégane R26R 

Renault Sport heeft nooit een kans laten liggen om een goede indruk te maken met de Mégane RS. Het is trouwens het laatste model dat nog beschikbaar is met een Renault Sport badge. Maar als er één model is dat de sportieve geest helemaal belichaamt, dan is het de heel bijzondere R26R. Dit keer wordt er niet geraakt aan de motor! Die zit nog steeds voorin en levert 230 pk. Het is het onderstel dat herwerkt wordt, en het koetswerk dat maar liefst 123 kg lichter wordt! In 2008 slaagde hij erin om een ronde op de Nürburgring af te werken in 8 minuten en 17 seconden, een record voor een voorwielaangedreven model. Een record dat de huidige Mégane RS in Trophy R-uitvoering vandaag nog altijd op zijn naam heeft staan...

5. Twizy F1

Als we je zeggen dat ze gek zijn bij Renault Sport, en dat bedoelen we in de goede zin van het woord, dan is het omdat ze soms met compleet losgeslagen creaties komen! Of wat dacht je van deze F1-versie van de Twizy? Het vermogen van het kleine elektrische ding wordt bijna verzesvoudigd en gaat daarbij van 17 naar 97 pk! Maar hij krijgt vooral ook alle aerodynamische toevoegingen die je in de Formule 1 terugvindt: een spoiler voor- en achteraan en zelfs slick banden en een KERS-systeem! Maar in dit geval bleef de gekte beperkt tot één concept car…