1. ‘Tank Turn’

Sommige elektrische auto's hebben afzonderlijk aanstuurbare motoren en kunnen daardoor een zogenaamde 'tank turn' doen. Met andere woorden: ter plekke draaien als een tank die uitgerust is met rupsbanden! Hoe? Door de linkerwielen in één richting te draaien en hun rechterwielen in de tegenovergestelde. Onder andere de R1T pick-up van Rivian biedt deze functie. Je kan dus letterlijk ter plekke draaien! Maar bij voorkeur op een zachte ondergrond…


2. ‘CrabWalk’

Nog een originele voortbewegingstechniek, dit keer bij de GMC Hummer EV: de 'CrabWalk'. Voor zijn nieuwe bestaan in elektrische vorm biedt de mastodont deze functie dankzij zijn vierwielsturing met een grote stuuruitslag. Wanneer alle vier de wielen in dezelfde richting sturen, is het mogelijk om diagonaal te rijden! Knap, niet?


3. ‘Powerbank’

 

Elektrische auto's die beschikken over V2L (Vehicle to Load) kunnen ook gebruikt worden als energiebron op wielen, door de in hun batterijen opgeslagen energie te gebruiken. De elektrische pick-up van Ford bijvoorbeeld, de F-150 Lightning, is op dat vlak de referentie in zijn soort. Hij kan tot 9,6 kW stroom leveren om gereedschap of huishoudtoestellen van stroom te voorzien, bijvoorbeeld bij kampeertrips, of zelfs om andere elektrische auto's op te laden... en zelfs om een huis van stroom te voorzien bij een stroompanne!


4. ‘Power Boost’

Het motormanagement van elektromotoren maakt het ook gemakkelijker dan bij verbrandingsmotoren om te zorgen voor tijdelijke pieken in het vermogen. Met deze 'overboost'-functie kan je een paar seconden lang genieten van extra power bij het inhalen of voor een explosieve start. In het geval van de Porsche Taycan Turbo S bijvoorbeeld, verhoogt deze functie het maximaal beschikbare vermogen tijdelijk met 100 kW, van 460 kW naar 560 kW. Met andere woorden (of eerder cijfers): 625 tot 761 pk. Een stevige opkikker!


5. ‘One Pedal’

Een andere handigheid van een aantal elektrische modellen is de mogelijkheid om een zogenaamde 'One Pedal' modus in te schakelen. De auto maakt dan optimaal gebruik van zijn energierecuperatiesysteem om af te remmen tot hij stilstaat en vervolgens stil te blijven staan totdat de bestuurder het gaspedaal weer intrapt om verder te rijden. Kortom, je kan rijden zonder ooit het rempedaal aan te hoeven raken. Deze functie, waarmee onder andere de Nissan Leaf uitpakte, is zeer ontspannend bij het rijden in de stad of in accordeonfiles.